ورق‌های فولادی از دو روش نورد سرد و گرم ساخته می‌شوند. عموماً ورق‌های نورد گرم، پس از ساخته شدن در فرایند به وجود آوردن یک لایه ابتدایی به واسطه فلز روی به روی ورق‌های فولادی تولید شده، گالوانیزه (ورق گالوانیزه) ساخته می‌شوند.

روش‌های گالوانیزه شامل مواردی همچون: گالوانیزاسیون گرم، آبکاری روی، پاشش مکانیکی روی، پاشش گرمایی روی و پوشش با رنگ‌های روغنی از روی است. در ادامه این مطلب سعی داریم شما را از کاربرد ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف، ویژگی‌های خاصی که دارد، تشخیص ورق گالوانیزه اصل با تقلبی و… مطلع سازیم شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر مثل قیمت ورق گالوانیزه با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

ورق گالوانیزه چیست؟

در ابتدا از بین روش‌های بالا روش گالوانیزاسیون را شرح می‌دهیم، فرایند گالوانیزاسیون (روی اندود کردن) سبب بالارفتن مقاومت ورق‌های فولادی در مقابل آسیب دیدگی‌ها و خراش‌ها می‌شود. جالب است بدانید هرچه مقدار روی به کار برده شده در این سطح ورق بیشتر باشد، مقاومت ورق در مقابل عواملی همچون زنگ زدگی و خوردگی افزایش می‌یابد. البته عواملی نیز بر مقدار روی پوشش دهنده درسطح ورق مؤثر است؛ این عوامل شامل:

  • مقدار ترکیبات ورق فولادی پایه
  • کیفیت سطح ورق
  • طی کردن مراحل و فرآیند‌های سردشدن قبل از فرآیند پوشش روی بر سطح فلز
  • زمان طی شده فرآیند غوطه وری فلز در وان مذاب روی
  • سرعت العمل بیرون آوردن ورق از وان مذاب
  • تکنولوژی فرآیند گالوانیزه

ورق گالوانیزه سبز رنگ

روش سرد نمودن ورق گالوانیزه

اگر شما این فرآیند را به طور کامل و دقیق انجام بدهید، عمر مفید ورق‌های فولادی تا ۵۰ سال و یا حتی بیشتر ادامه یابد و همچنین بازسی و معاینه فنی این ورق‌ها از سایر ورق‌های موجود در بازار آسان‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد. جالب است بدانید که یکی دیگر از مشتقات فولادی که در فرآیند گالوانیزه کردن ورق ساخته می‌شود، ورق رنگی است. علت از رنگ کردن ورق گالوانیزه، ساخت ورقی زیبا با خاصیت‌های مثبت است.

زیبایی ورق گالوانیزه، استفاده و کارایی آن‌ها را در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت لوازم خانگی بالا می‌برد و همچنین ورق‌های شیروانی که برای سقف‌های شیروانی استفاده می‌شوند، نتیجه خم کاری ورق‌های رنگی هستند. قیمیت این ورق‌های رنگی به قیمت ورق روغنی و ورق گالوانیزه بستگی دارد.

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه‌ای که در بازار موجود است توسط برند‌های داخلی و خارجی ارائه می‌شود. خرید هر کدام از این برند‌ها به خریدار و بودجه مالی که دارد بستگی دارد. برند‌های معروف خارجی در بازار داخلی شامل موارد زیر است:

  • ورق گالوانیزه چین
  • ورق گالوانیزه امارات
  • ورق گالوانیزه تایوان
  • ورق گالوانیزه جیندال هند

همچنین ورق گالوانیزه ساخته شده به دست برند‌های باکیفیت داخلی شامل:

  • ورق گالوانیزه‌ امیرکبیر کاشان
  • ورق گالوانیزه فولاد مبارکه
  • ورق گالوانیزه تازار چهار محال
  • ورق گالوانیزه هفت الماس

ورق گالوانیزه به علت خاصیت ضد رنگ بودن، در بازار تقاضایی وجود دارد. محدودیت تولید داخلی سبب شده است که قسمت زیادی از این نیاز از راه ورق‌های وارداتی تأمین شود. کارخانه‌های تولید‌کننده ورق‌های فلزی، ابعاد محصولات تولید شده خود را به دقیق‌ترین صورت ممکن انتشار می‌دهند، انتشار این ابعاد از جهت‌های متفاوتی مهم است. خریدار محصولات باید از این ابعاد اطلاع داشته باشد تا خرید خود را با آگاهی کامل انجام دهد و همچنین این ابعاد و مشخصات برای معماران و مهندسان ساختمانی کاربرد‌های متفاوتی دارد. برای اطلاع از قیمت انواع ورق گالوانیزه می‌توانید از جدول قیمت در صفحه‌ی این محصول کمک بگیرید.

همچنین بخوانید: اجرای سقف با ورق گالوانیزه

کاربرد ورق‌ گالوانیزه

از ورق‌های گالوانیزه به اشکال گسترده‌ای در صنعت‌های متفاوت به کار برده می‌شود، به طوری که تعداد آن قابل شمارش نیست. فرض کنید از تولید لوازم خانگی و صنایع خودرؤسازی تا ساختمان‌های صنعتی و تجهیزات ترافیکی در همه این‌ها ورق گالوانیزه دست دارد و از آن بهره می‌برند. ما اکنون مهم‌ترین کاربرد‌های ورق گالوانیزه را برای شما شرح می‌دهیم:

کاربرد در لوازم خانگی

از ورق گالوانیزه در ساخت تعداد بسیار زیادی از لوازم خانگی مثل کولر، لباسشویی، وسایل گرمایشی و سرمایشی و…. استفاده می‌شود. شاید از خود بپرسید علت این که در ساخت وسایل حساسی مثل کولر، کانال تهویه، فریزر و… از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود، چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت محیط‌های مرطوب و خورنده‌ای وجود دارد که در زمان سریع ورق‌های آهنی را که هیچ پوششی ندارد از بین می‌برد و تخریب می‌کند.

کاربرد در صنعت برق و الکترونیک

در صنایع الکترونیک از ورق‌های گالوانیزه به منظور سیم کشی‌ها، تولید قطعات پوشش دهنده و…. به کار برده می‌شود.

کاربرد در ساختمان‌سازی

در ساختمان‌سازی از این محصول به جهت تولید ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد درصنعت خودرو‌سازی

در صنعت خودرؤسازی برای ساخت درب قطعات از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند.

استفاده در تجهیزات ترافیکی

امروزه بیشترین گارد ریل‌هایی که در طرح‌های ترافیکی وجود دارند از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند.

تولید سیلو‌های گالوانیزه

سیلو به مکانی(اغلب این مکان انبار است) برای ذخیره مواد غذایی انسان‌ها و حیوانات گفته می‌شود. این سیلو‌ها در دو نوع بتنی و فلزی یافت می‌شوند. که نوع فلزی موجود از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود. این ورق‌های گالوانیزه با تکنولوژی رول فرمینگ ساخته می‌شوند. این که ما برای ساخت سیلو از ورق‌های گالوانیزه استفاده کنیم که دارای مزایای زیادی است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقدار زیادی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • طول عمر سیلو را افزایش می‌دهد.
  • بازسازی و جایگزینی قسمت‌های تخریب شده را آسان‌تر می‌کند.
  • امکان به وجود آوردن دوران برای کنترل دما و افزدون سیستم‌های تهویه‌ای ایجاد می‌شود.
  • پاکسازی و جداسازی کندو‌های سیلو راحت‌تر انجام می‌شود.

کاربرد در صنعت مخابرات

نگهداری از خطوط تلفن کار بسیار دشواری است. زیرا این خطوط در ارتفاع قراردارند. و دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است. بنابراین برای سیم کشی تلفن از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. که بدین صورت آسیب دیدن نیاز به تعمیر آن بسیار کاهش یابد.
همچنین برای ساخت وتولید کیس کامپیوتر از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. به این دلیل که ورق‌های گالوانیزه مقاوت بالایی در مقابل پوسیدگی و خوردگی دارد و همچنین در صنایعی که رنگ‌آمیزی، برش کاری و شکل دهی فلز وجود داشته باشد، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

روش تشخیص ورق گالوانیزه

از جمله دغدغه‌های افراد در زمان خرید ورق‌های گالوانیزه نداشتن شناخت کامل از این محصول است. به این دلیل امکان دارد بعضی از افراد سودجو ورق‌های آهنی معمولی که گالوانیزه نیستند را به جای ورق‌های گالوانیزه به خریدار بفروشند. و با قیمتی چه بسا گران‌تر از ورق گالوانیزه و خریدار را دچار ضرر کنند. بنابراین باید افراد خریدار این محصول اصل بودن یا نبودن آن را شناسایی کنند.

اولین نکته ورق‌های گالوانیزه مثل ورق‌های آهنی کدر نبوده و دارای سطح براق، صیقلی و شفاف است. علاوه بر این پوشش ورق روی بر روی سطح آهنی در ورق‌های گالوانیزه ضخامتی حدود 0.6 الی 6 میلی‌متر دارد. ورق‌های گالوانیزه در سه نوع یافت می‌شوند که شامل: گل درشت، گل ریزه و بدون گل است و هر کدام در موارد متفاوتی کارایی دارد. یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده تفاوت بین ورق گالوانیزه و ورق آهنی است، خاصیت لیز بودن ورق گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه در ابعاد بزرگ

انواع ورق‌ گالوانیزه

ابتدا لازم است بدانید که ورق‌های پرکاربرد بازار ایران از پوشش‌هایی با ضخامت‌های بین ۸۰ الی ۱۵۰ میکرون برخوردار هستند. این محصولات مطابق استانداردی به نام استانداردIS۰۱۴۶۰ تولید می‌شوند که مقدار روی در واحد سطح ورق گالوانیزه را مشخص می‌کند. مطابق شاخص این استاندارد مقدار روی در واحد سطح ورق با ضخامت روی و یک ضریب ثابت رابطه مستقیمی وجود دارد. برای مثال پوشش‌های شماره ۱۰۰ دارای این معنی است که در هر متر مربع از ورق گالوانیزه فقط ۱۰۰ گرم روی یافت می‌شود.

لازم به ذکر است که ورق‌های وارداتی از پوششی با ضخامت‌های بین ۱۶۰ الی ۲۰۰ میکرون برخوردار است. و به این دلیل این ورق‌ها دارای قیمت بالاتر و کیفیت مرغوب‌تری برخوردار است. علاوه بر مقدار ضخامت پوشش روی در ورق‌های گالوانیزه، ترکیبات به کاربرده شده در این پوشش تأثیر بالایی در کیفیت ورق گالوانیزه دارد. از این رو این محصولات دارای دو نوع با کیفیت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند؛ که در پایین این دو نوع شرح داده شده است:

  •  اگر جنس پوشش روی بر سطح ورق آهنی خالص باشد، آن ورق Z نامیده می‌شود.
  •  اگر در جنس پوشش روی علاوه بر روی مقداری عنصر آهن Fe پیدا شود، آن ورق ZF نامیده می‌شود.

یک مورد دیگر که این ورق‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند تکنولوژی تولید آن‌ها است. روش‌های متفاوتی برای ساخت ورق‌های گالوانیزه وجود دارد که به این روش‌ها در بالا اشاره شده است و همچنین هر کدام از این روش‌های نام برده شده کیفیت متفاوتی را در ورق گالوانیزه ساخته شده به وجود می‌آورد که این موضوع ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد.

مزایای ورق‌های گالوانیزه

نحوه اجرای سقف با ورق گالوانیزه دارای مزیت‌های زیادی شامل موارد زیر است:

  • دوستدار محیط زیست: به دو علت به این محصول دوستدار محیط زیست گفته می‌شود. یکی انتقال ندادن گاز‌های سمی و خطرناک به محیط پیرامون است. و مورد دوم اینکه به دلیل مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی، نیازمند مراقبت و نگهداری نیستند.
  • هزینه کمتر: برای انجام فرآیند گالوانیزینگ، در مقایسه با روش‌های دیگر جلوگیری از عوامل محیطی(خوردگی و خراش) هزینه کمتری را می‌طلبد.
  • هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری: حتی در صورتی که فرآیند گالوانیک در مقایسه با روش‌های دیگر هزینه بیشتری بطلبد. اجرای آن به علت نیاز نداشتن به تعمیرات پرهزینه، پیشنهاد می‌شود.
  • طول عمر طولانی: طول عمر ورق‌های پوشیده شده از روی با محیطی که به طور کامل خورنده است، بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.
  • اعتبار: استاندارد‌های متفاوتی در زمینه گالوانیزک ورق‌های فولادی، در قسمت به وجود آوردن پوشش‌های نازک گفت و گو می‌کنند. و این مسأله نشان دهنده این است که طول عمر و طریقه عملکرد لایه روی، برای خریداران این محصول مورد اعتماد است.
  • نگهداری در مقابل صدمات محیطی به شکل اتوماتیک: پوشش‌های گالوانیزه به این علت که در فولاد نفوذ کرده‌اند. و به صورت کاتد رفتار می‌کنند، خواهند توانست مقاطع‌ریزی که در روی سطح فولاد وجود دارند را از آسیب‌های محیطی و خوردنگی، حفظ کند.
  • دوام پوشش: پوشش به وجود آمده از روش گالوانیزه به علت دارا بودن یک ساختار متالوژیکی مخصوص، از مقاومت بالایی در مقابل صدمات مکانیکی، خوردگی و سایش برخوردار است.
  • حفاظت کامل: پوشش به وجود آمده این قابلیت را دارد که همه نقاط و سطح‌های فولاد را از گوشه‌ها و جا‌های باریک گرفته تا فرورفتگی‌ها پر کند. و از خوردگی آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. در این زمینه پوشش گالوانیزه بهترین عملکرد را ایفا می‌کند.
  • بازرسی آسان: پوشش گالوانیزه هیچ احتیاجی به آزمایش‌های مخربی ندارد. و با آسان‌ترین راه ممکن از طریق چشم می‌توان برسی و کنترل کرد.
  • رسیدن به هدف در زمان کوتاه: در صورتی که نیازمند استفاده از ورق‌های گالوانیزه هستید، لازم نیست زمانی را برای آماده‌سازی سطح، رنگ کردن و یا بازرسی صرف کنید.
  • نگهداری کامل توسط پوشش ورق گالوانیزه: انجام فرآیند گالوانیزه به شرایط آب و هوایی موجود وابسته نیست.

معایب ورق‌های گالوانیزه

در بخش قبل با مزایای این ورق‌ها آشنا شدید لازم است تا با معایب آن نیز آشنا بشوید. فرآیند جوشکاری ورق‌های گالوانیزه در
در مقایسه با آهن معمولی از پیچیدگی و سختی‌های زیادی برخوردار است. گاز‌ها و بخار‌هایی که نتیجه انجام وشکاری سمی هستند، با گذشت زمان طولانی سبب بروز بیماری‌های ریوی حاد و با گذشت زمان کمی سبب سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می‌شود. بنابراین ما توصیه می‌کنیم هنگام جوشکاری با این ورق‌ها حتماً ماسک‌های استاندارد به کار بگیرید و مدت زمان جوش کاری برای هر فرد با استفاده از تجهیزات استاندارد چهار ساعت است.

ورق گالوانیزه مشکی کارشده بر روی سقف خانه ویلایی

عوامل مؤثر در تعیین قیمت گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه به عوامل زیر بستگی دارد.

  • کارخانه تولید‌کننده ورق گالوانیزه(ایرانی یا خارجی)
  • نحوه تولید گالوانیزه
  • مقدار ورق گالوانیزه در مرحله آخر
  • ابعاد و سایز ورق‌ها
  • میزان پوشش ورق روی
  • کیفیت پایانی ورق و استاندارد‌های تولید

جمع بندی

ساختار آهن به شکلی است که با سرعت زیادی با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‌دهد و در آخر زنگ می‌زند. از این رو که مقدار زیادی ماده تشکیل دهنده فولاد، آهن است. این فلز در معرض آسیب پوسیدگی و خوردگی قرار می‌گیرد. و به این علت که این دو فلز به شکل گسترده‌ای در صنایع مختلف به کاربرده می‌شود، مقاومت بالای آن‌ها در مقابل زنگ زدگی اهمیت بالایی دارد.

از جمله چاره های‌اندیشدیده شده برای مقاوم‌سازی این دو فلز در مقابل زنگ زدگی، گالوانیزسیون است که به آن اشاره کردیم. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با استفاده از شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان بازرگانی پولاد تماس بگیرید. قیمت لوله گالوانیزه و انواع ورق گرم و سرد، مثل قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق سیاه را نیز می‌توانید با کمک جدول قیمت بروز دریافت کنید.

سوالات متداول

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه چیست؟

کارخانه تولیدکننده، مقدار روی، ابعاد و کیفیت

خطرات جوشکاری ورق گالوانیزه چیست؟

هنگام جوشکاری باید از وسایل استاندارد استفاده کنید؛ زیرا گازهای سمی حاصل از آن خطرناک هستند و جوشکاری بیشتر از ۴ ساعت نیز زیان آور است.

مزایای ورق گالوانیزه شامل چیست؟

دوستدار محیط زیست، هزینه کمر، کیفیت بالا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *