post

یکی از پروفیل‌های پرکاربرد در صنعت و ساخت و ساز، ناودانی است. این مقطع فولادی از دو بال عمود در جان تشکیل شده است که آن را شبیه حرف U  کرده است. این مقطع در سایزها و جنس‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. در این مطلب قصد داریم با شما در رابطه با پروفیل ناودانی، انواع ناودانی و استانداردهای تولید ناودانی صحبت کنیم.

همچنین به بررسی ویژگی های ناودانی و موارد کاربرد ناودانی آن می پردازیم و در نهایت قیمت ناودانی را برسی می‌کنیم. شرکت بازرگانی پولاد انواع مقاطع فولادی را در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز شما عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت آهن دست دوم و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

اجرای انواع ناودانی

انواع ناودانی از چه تشکیل شد‌ه‌اند؟

ناودانی یکی از مقاطع پرکاربرد است که از جنس فولاد است و دارای جنس‌های مختلفی از جمله گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل است. در تولید این مقطع فولادی علاوه بر فولادهای کربنی و پوشش دار گالوانیزه، کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیوم و فولادهای ضدزنگ نیز استفاده می‌شود.

قیمت ناودانی در جنس‌های متنوع، با یکدیگر متفاوت است. نوع آلومینیوم سبک تر از دیگر جنس‌هاست و قابل شکل پذیری و همچنین استحکام نسبتا بالایی دارد. کاربرد ناودانی در ساخت شاسی تریلی‌ها، چارچوب‌های در و اسکلت سازه است و آلیاژ آن معمولا در گروه سری 6000 قرار می‌گیرد.

ابعاد استاندارد برای این مقطع 8، 10، 14، 16 و ارتفاع‌های 30 تا 40 میلی متر است. ناودانی از لحاظ ظاهر به دو نوع ساده و مشبک تقسیم بندی می‌شود و به روش‌های فابریک و پرسی تولید می‌شود. در ادامه به بررسی انواع ناودانی می‌پردازیم.

انواع ناودانی

اگر شما جزو مصرف کنندگان ناودانی هستید، برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید، قبل از خرید انواع ناودانی باید ویژگی هایش را در نظر بگیرید. با داشتن اطلاعات درباره ویژگی‌های انواع ناودانی می‌توانید محصولی که بهترین کارایی را برای شما دارد انتخاب و خریداری کنید.

ناودانی‌ ها در گروه‌های مختلف بر اساس شکل ظاهری، ساده یا مشبک بودن بدنه، شکل سطح مقطع، شیوه تولید، وزن، کاربرد و … قرار می گیرند. در ادامه مطلب به بررسی این دسته بندی‌ها می‌پردازیم.

تقسیم بندی انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری

ناودانی از نظر ظاهر در دو مدل ساده و مشبک به فروش می‌رسد. مدل ساده که عموماً در ساخت پل های باربر کاربرد دارد، در سایز های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، و ۱۶ تولید و عرضه می‌شود و ارتفاع آن به صورت سفارشی قابل تغییر است؛ اما معمولاً بین ۳۰ الی ۴۰۰ میلی متر متغیر است.

ناودانی ساده به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می‌شود. از طرف دیگر ناودانی مشبک عموماً در ساخت قفسه های فولادی به کار میرود. ناودانی های مشبک از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. سوراخ‌هایی که بر سطح این ناودانی وجود دارد باعث می‌شود که از آن برای مواردی مانند بستن پیچ و مهره استفاده شود.

طبقه بندی انواع ناودانی بر اساس شکل سطح مقطع

انواع ناودانی از نظر شکل بال در دسته بندی متفاوتی قرار می‌گیرد که عبارتند از UPE و UPN. تفاوت این دو مدل در شکل ظاهری بالهای ناودانی است. در نوع UPE بالهای ناودانی به صورت صاف است و در حالت موازی قرار گرفته است. اما در ناودانی UPN بال ها به صورت مخروطی قرار گرفته اند.

نوع دیگری از ناودانی موجود است که دارای ضخامت بیشتر است و از نظر وزنی نیز از دو مدلی که گفته شد سنگین‌تر است، به این ناودانی ناودانی اروپایی یا UNP گفته می‌شود. ناودانی اروپایی معمولا در پروژه های بزرگ و صنعتی کاربرد دارد.

ویژگی های ناودانی اروپایی

این نوع ناودانی در مقایسه با دیگر ناودانی‌ها وزن بیشتری دارد و این سنگین بودن به دلیل ضخامت زیاد ناودانی UNP است. کاربردهای این ناودانی در ادامه آورده شده است:

  • به صورت جفت یا تکی در بادبندها
  • به شکل دوبل یا تکی در تیرها
  • به صورت قوطی یا جفت در ستون‌ها
  • برای ساخت خرپاها به صورت جفت

 

انواع ناودانی در ابعاد مختلف

انواع ناودانی بر اساس روش تولید

انواع ناودانی طبق روش ساخت در دسته‌های زیر گروه بندی می‌شوند.

ناودانی پرسی

این نوع ناودانی با روش پرس ورقه‌های فلزی ساخته شده و به فروش می‌رسد. همانطور که از اسم این نوع ناودانی بر می‌آید، ناودانی پرسی از پرس کردن ورق های شش متری تولید می شود. این مدل از ناودانی ها طبق سفارش مشتری در اندازه های گوناگون قابل خریداری هستند.

ناودانی های پرسی بسته به اینکه از چه ورقی تهیه می‌شوند، در صنایع گوناگون کاربرد دارند. به دلیل اینکه این نوع ناودانی ظاهر مناسبی دارد، در ساختمان سازی و برای ایجاد لبه هایی که لازم است صاف باشند استفاده می‌شوند.

ناودانی فابریک یا ناودانی نورد شده

برای تولید این نوع ناودانی، شمش فلزی مستقیما تحت عملیات نورد گرم یا سرد قرار گرفته و در نهایت ناودانی تولید می‌شود. ناودانی فابریک خود به دو دسته نورد گرم و سرد تقسیم می‌شود.

مراحل ساخت این ناودانی به این صورت است که شمش خام را تحت حرارت قرار می‌دهند و با گذراندن آن از غلتک‌هایی که به نورد شناخته می‌شوند، ناودانی تولید می‌شود. بسته به سایز نورد، انواع ناودانی با سایز های مختلفی تولید می شوند که به آنها ناودانی نورد شده نیز گفته می‌شود.

انواع ناودانی از نظر کاربرد

انواع ناودانی از دیدگاه کاربرد به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شود که در ادامه به این دو گروه می‌پردازیم.

انواع ناودانی سبک

عموما ناودانی‌ها به شکل سبک ساخته می‌شوند. ناودانی سبک به معنی ناودانی است که وزن آن از وزن معین شده در جدول اشتال کمتر است. در حقیقت ناودانی سبک از دیدگاه ابعاد با جدول وزنی تطابق ندارد.

انواع ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از دیدگاه وزن و ابعاد تعریف شده کاملا مطابق با جدول اشتال است به عبارت دیگر این دو ناودانی بر اساس اندازه هایی که در جدول محاسباتی به ثبت رسیده است ساخته می‌شود.

ایران و همچنین در تعدادی از کشورهای اروپایی ساخته می شود و در بازار آهن آلات به فروش می رسد. بنابراین می‌توانیم به این صورت نتیجه کنیم که ناودانی سبک و سنگین در موارد گوناگونی از قبیل کاربرد، قیمت، وزن، خصوصیات فیزیکی و … تفاوت دارند.

مشخصات انواع ناودانی

انواع ناودانی بسته به کاربردهای متفاوت دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • وزن اسکلت فلزی که با کمک ناودانی تولید می شود کم است و این ویژگی باعث می‌شود که ناودانی در ساخت اسکلت فلزی کاربرد زیادی داشته باشد.
  • ناودانی ها عمر زیادی دارند به صورت کارآمد در طولانی‌مدت پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان هستند.
  • این محصول در برابر آسیب فیزیکی مقاوم بوده و تحمل ضربات مختلف را دارد.
  • سرعت نصب ناودانی در ساختمان های مختلف بالاست و همین موضوع باعث می‌شود کاربرد آن در ساختمان سازی چندین برابر شود
  • ناودانی ها فضای زیادی اشغال نمی کنند و جای کمی می‌گیرند به همین دلیل می توان حجم زیادی از آنها را در مکان کوچکی نگهداری کرد.
  • ناودانی ها دارای مقاومت در برابر تنش های فولادی هستند و این ویژگی، استحکام سازه‌هایی که با ناودانی ساخته شده است را افزایش می دهد.

انواع ناودانی استاندارد

انواع ناودانی به دو شکل U و C تولید و توزیع می‌شوند. در ساخت این مقطع فولادی، دو استاندارد در نظر گرفته شده است که عبارتند از استاندارد UPE و استاندارد UPN. تفاوت این دو استاندارد ناودانی، در نوع بالی است که در هر کدام از آن‌ها به کار می‌رود.

استاندارد انواع ناودانی یو پی ای

همانطور که می‌دانید ناودانی دارای دو قسمت بال و جان است. در استاندارد UPE که برای ناودانی C تعریف شده است، بال‌ها موازی هستند.

استاندارد انواع ناودانی UPN

استاندارد یو پی ان برای ناودانی یو مورد استفاده قرار می گیرد و در این استاندارد، وجود بال های مخروطی شکل برای ناودانی تعیین شده است.

این دو استاندارد به طور انحصاری در کشور ایران کاربردی هستند و استفاده از ناودانی در کشورهای دیگر استاندارد های ناودانی مخصوص به خود را دارد.

کاربرد انواع ناودانی

ناودانی به دلیل ویژگی های خاص خود در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. عموماً مصرف کنندگان از ناودانی در صنایعی که نیاز به پایه و قاب دارد استفاده می‌کنند. خودرو سازی و ساختمان سازی دو مورد از صنایعی هستند که استفاده زیادی از انواع ناودانی دارند.

در ساخت سازه های فولادی مانند پل های فولادی نیز ناودانی کاربرد زیادی دارد به طور کلی اگر بخواهیم مهمترین موارد کاربرد ناودانی را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ساخت نمای ساختمان ها
  • تولید انواع چهارچوب های ساختمانی و صنعتی
  • ساخت و ترمیم بناهای معماری
  • تولید تجهیزات و تشکیلات دریایی
  • ساخت خرپا
  • تولید انواع تیر و ستون جهت استفاده در ساختمان سازی
  • ساخت تجهیزات و لوازم ماشین آلات صنعتی و اتومبیل ها

مشخصات وزنی و ابعادی ناودانی

برای مشاهده کردن مشخصات ابعادی و وزنی انواع ناودانی باید به جدول اشتال ناودانی مراجعه کنیم. در جدول زیر به وزن ناودانی در سایزهای گوناگون اشاره شده است.

مشخصات ابعادی ناودان های سنگین

اصطلاحات رایج در مورد انواع ناودانی

در بازار آهن آلات اصطلاحات ویژه ای وجود دارد که ممکن است افراد عادی از آن بی اطلاع باشند. در این قسمت به بررسی اصطلاحات رایج در رابطه با ناودانی اشاره می کنیم. این اصطلاحات به شما کمک می کند تا شناخت بهتری نسبت به محصولی که قصد خرید آن را دارید داشته باشید و در ارتباط با متخصصین آهن آلات و فروشندگان انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی، دچار مشکل نشوید.

  • ناودانی نرمال: ناودانی نرمال به آن دسته از ناودانی ها گفته می‌شود که طولی بین ۶ تا ۱۲ متر دارند.
  • ناودانی های کوتاه و بلند: ناودانی کوتاه به ناودانی هایی گفته می شود که طول ۶ متری دارند، در حالی که ناودانی های بلند تا ۱۲ متر طول دارند.
  • ناودانی گلمیخ: در بازار آهن آلات و فولاد ناودانی هایی که برش خورده باشند، گلمیخ گفته می‌شود.
  • گوشت ناودانی: به ضخامت ناودانی اصطلاحاً گوشت آن گفته می‌شود.

هزینه بنگاه داری چیست؟ هزینه بنگاه داری در اصل هزینه ای است که یک بنگاه برای مالیات بر ارزش افزوده، بارگیری و انبارداری دریافت می کند. این مبلغ بر اساس تناژ و مقدار سفارش داده شده متغیر است.

راهنمای خرید ناودانی

ممکن است خرید ناودانی در مقایسه با دیگر محصولات فولادی گیج کننده به نظر برسد چرا که این محصول فولادی انواع مختلفی از لحاظ جنس و اندازه و یا حتی آلیاژهای به کار رفته در آن دارد.

بنابراین مصرف کنندگان نیاز به راهنمای خرید دارند تا به بهترین شکل خرید خود را تکمیل کنند. نکات مهمی هستند که به شما کمک می کنند تا شناخت بهتری نسبت به انواع ناودانی داشته باشید. در این بخش به بررسی نکات خرید ناودانی می‌پردازیم.

  • از قیمت لحظه ای و به روز ناودانی اطلاع داشته باشید
  • قیمت ناودانی همچون دیگر مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی است. این عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی عبارتند از قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار، قیمت دلار، عرضه و تقاضا و …
  • به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید موارد بالا که جزو عوامل تاثیر گذار بر قیمت ناودانی استیل هستند را در نظر بگیرید و با متخصصین در حوزه آهن آلات مشورت کنید.
  • تولیدکنندگان این پروفیل را بشناسید: کارخانه های مختلفی در کشور ما هستند که به تولید ناودانی می پردازند. بهتر است از این تولید کنندگان اطلاع داشته باشید و تفاوت قیمت آن ها را بدانید.
  • ویژگی های ظاهری محصول را در نظر بگیرید
  • اگر قصد خرید ناودانی را دارید دقت داشته باشید که این محصول باید از لحاظ شکل ظاهری کاملاً صاف و بدون هیچگونه موج زدگی و پوسته باشد. وجود مشکلاتی در ظاهر این مقطع نشان دهنده مشکل در تولید و یا حمل و نقل است و میتواند ساخت و ساز و فرایند تولید را دچار مشکل کند.
  • در نحوه خرید خود دقت داشته باشید: بعد از تحلیل بازار و مشورت با متخصصان حوزه آهن آلات، لیست اقلام مورد نظر خود را به فروشندگان معتبر ارائه دهید و ترجیجا فاکتور دریافت کنید تا در ادامه به مشکل برنخورید.

تولیدکنندگان ناودانی در ایران

در این بخش از مقاله به چند مورد از معروف ترین تولید کنندگان انواع ناودانی اشاره می کنیم. اطلاع داشتن از این تولیدکنندگان داخلی، خرید را برای شما آسان تر خواهد کرد.

  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد البرز غرب
  • شکفته مشهد
  • ناب تبریز
  • فولاد کوهپایه
  • البرز ایرانیان
  • فولاد تهران
  • نورد یاوران زنجان
  • صبا فولاد منظومه
  • کیان فولاد ابهر
  • دهشیر یزد

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی انواع ناودانی، ویژگی های ناودانی و کاربردهای آن پرداختیم و نکات خرید ناودانی و عوامل موثر بر قیمت ناودانی را مورد بررسی قرار دادیم. با رعایت نکات گفته شده و مشورت با کارشناسان بازرگانی پولاد در حوزه مقاطع فولادی، خریدی بهتر را تجربه کنید.

برای خرید انواع مقاطع فولادی اطلاع از قیمت روز آن‌ها می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد می‌توانند درباره قیمت ورق استیل 304 قیمت ورق سیاه و قیمت سایر محصولات فولادی به شما مشاوره دهند.

برای مطالعه مقاله لیست قیمت ورق سیاه کلیک کنید.

سوالات متداول

انواع ناودانی شامل چیست؟

انواع ناودانی شامل نرمال، کوتاه و بلند، گلمیخ و گوشت ناودانی است.

انواع ناودانی براساس روش تولید شامل چه چیزهایی می‌شود؟

انواع ناودانی براساس روش تولید شامل پرسی، فابریک یا نوردشده است.

انواع ناودانی از نظر کاربرد شامل چیست؟

انواع ناودانی از نظر کاربرد شامل ناودانی سبک و سنگین است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *