post

استیل  ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ از کاربردی‌ترین و مهم‌‌ترین انواع استیل‌ ضدزنگ آستنیتی هستند. با وجود داشتن شباهت‌های بسیار، تفاوت استیل 316 و استیل 304 نیز زیاد است. آشنایی با تفاوت استیل 316 و استیل 304 برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که هر یک از این دو نوع استیل زنگ نزن خواص و کاربردهای منحصر به خود را دارند. استیل 304 و 316 در شرایط مختلفی می‌توانند نسبت به همدیگر برتری داشته باشند. ما در این مطلب، با استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ به طور کامل آشنا می‌شویم و سپس تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. جهت اطلاع از قیمت ورق استیل 316 و ورق استیل 304 می توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از جدول قیمت استفاده کنید.

تفاوت استیل 316 و استیل 304 در چیست؟

ورق های استیل ۳۱۶ در دسته استیل‌ های ضدزنگ آستنیتی قرار می‌گیرد. این استیل استحکام بالایی دارد و از در برابر خوردگی نیز از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. استیل ۳۱۶ در ترکیبات خود درصد زیادی کروم و نیکل دارد و مقاومت کششی بالایی را از خود نشان می‌دهد. دمای ذوب این فولاد زنگ نزن بین ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۹ درجه سانتی‌گراد است و معمولا از آن‌ در دمای حدود ۸۰۰ درجه استفاده می‌‌شود. این استیل آستنیتی غیر مغناطیسی است و به آهنربا جذب نمی‌شود. به دلیل وجود مولیبدن در ساختار استیل ۳۱۶، این آلیاژ در برابر اسیدها، آلکالیدها و خوردگی‌‌های کلری مقاومت بالایی دارد. این ویژگی استیل 36 را به آلیاژی محبوب در بین خریداران تبدیل کرده‌است.

استیل ۳۰۴ پرمصرف‌ترین استیل ضد زنگ است و در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. این استیل از مقاومت کششی و استحکام بالایی برخوردار است. ورق استیل 304  در برابر خوردگی و اکسید شدن نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد. استیل ۳۰۴ با داشتن نیکل در ساختار خود در دسته استیل‌های آستنیتی قرار می‌گیرد. دمای ذوب این آلیاژ بین ۱۳۹۹ تا ۱۴۵۴ درجه سانتی‌گراد قرار دارد. تفاوت در نسبت اجزای به ‌کار رفته در استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ در عملکرد این دو استیل  نیز فرق‌هایی را ایجاد‌ کرده‌است. یرای کسب اطلاع از قیمت ورق استیل 304 می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تفاوت استیل 304 و استیل 316

کاربرد استیل 316

قیمت ورق استیل 316 و استیل ۳۰۴ بسیار شبیه به یکدیگر هستند و شباهت‌های بسیاری را می‌توان در این دو استیل پیدا کرد. استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ از ویژگی‌ها و خواص فیزیکی و مکانیکی یکسانی برخوردارند. به همین علت نمی‌توان تفاوت این دو استیل را با چشم غیرمسلح تشخیص داد و این کار تقریباً کاری غیرممکن است. تفاوت‌ های اصلی استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ در نسبت عناصر به ‌کار رفته و وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی استیل ۳۱۶ است.

استیل ۳۱۶ نسبت به استیل ۳۰۴ درصد نیکل بیشتری دارد. بیشتر بودن مقدار نیکل و وجود مولیبدن باعث می‌شود ورق استیل 316 نسبت به 304 گران‌تر باشد. استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی در معرض محلول ‌های کلریدی و کلردار شده، از مقاومت بالاتری برخوردار است. پس اگر قرار است که فلز در معرض نمک یا دیگر خورنده‌های قوی قرار گیرد، استیل ۳۱۶ انتخاب بهتری است و  عملکرد بهتری را ارائه خواهد کرد. استیل ۳۱۶ به دلیل داشتن مولیبدن در ساختار خود، در برابر اسید و دیگر خورنده‌ها نیز مقاومت ‌خوبی خواهد داشت. از کاربردهای استیل ۳۱۶ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سبد استیل ضد زنگ
  • ساخت تجهیزات دریایی
  • محفظه و حصارهای الکتریکی
  • ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی
  • تجهیزات دارویی و شیمیایی

کاربرد استیل 304

استیل ۳۰۴ یکی از پرکاربرد‌ترین انواع استیل در صنعت است. این استیل ضدزنگ به دلیل داشتن درصد بالای کروم در ساختار خود، در برابر خوردگی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. استیل ۳۰۴ در ترکیبات شیمیایی خود 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل دارد.

در بعضی موارد مقدار کمی کربن و منگنز به ترکیب این استیل‌ اضافه می‌‌شوند که مقاومت آن را در برابر خوردگی و اکسید شدن افزایش می‌دهند. این عناصر کمک می‌کنند تا استیل به ‌راحتی تمیز و ضدعفونی شود. ایجاد خوردگی، به ویژه خوردگی‌‌های موضعی در معرض محلول‌‌های دارای کلر بالا و محیط‌های نمکی حاصل از معایب  استیل ۳۰۴ است. این موضوع از موارد مهم برتری استیل‌ ۳۱۶ بر استیل 304 به شمار می‌رود. استفاده کنند. مواردی از کابرد استیل ۳۰۴ عبارتند از:

  • برش و قالب ‌ریزی‌‌های اتوماتیک
  • پوشش چرخ‌ ها
  • ساخت مخازن ذخیره
  • تولید حصارهای الکتریکی
  • تجهیزات و لوازم آشپزخانه

اصلی ترین تفاوت استیل 316 و استیل 304

اصلی ‌ترین تفاوت استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ در ترکیبات شیمیایی این دو استیل است. استیل‌ ۳۱۶ در ساختار خود مقدار نیکل بیشتری دارد. در ترکیبات این استیل عنصر مولیبدن نیز وجود دارد که خواص متفاوتی را به آن بخشیده است دارد. خواص مکانیکی استیل 304 و 316 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و همین امر تشخیص تفاوت این دو استیل را بسیار دشوار می‌کند.

بالاتر بودن مقدار نیکل و وجود مولیبدن در ترکیب استیل ۳۱۶، مقاومت شیمیایی این فلز را در مقایسه با استیل 304 به طرز چشمگیری بالاتر می‌برد. داشتن مقاومت شیمیایی بالا از ویژگی‌های خاص و پراهمیت استنلس استیل ۳۱۶ است. این استیل از در برابر اسیدها و کلریدها مثل نمک از مقاومت خوبی برخوردار است. این قابلیت استیل 316 را به گزینه‌ی مناسب و ایده‌‌آلی برای استفاده در تجهیزات دریایی و شیمیایی تبدیل می‌کند.

فرق استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ در قیمت نیز می‌تواند بر انتخاب مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد.. بیشتر شدن مقدار نیکل و اضاقه شدن مولیبدن در ترکیبات استیل 316 قیمت آن را افزایش داده‌است. استیل 304 نسبت به استیل 316 ارزان‌‌تر است و صرفه‌ی اقتصادی بالاتری دارد و می‌تواند هزینه‌های کلی را کاهش دهد.

تفاوت استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ در دمای ذوب آن‌ها نیز به چشم می‌خورد. دمای ذوب استیل ۳۰۴ نسبت به استیل ۳۱۶ بیشتر است. استیل ۳۱۶ در حدود ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد از استیل ۳۰۴ زودتر به دمای ذوب خود می‌رسد. قابلیت خمشی و سختی استیل‌ ۳۱۶ در مقایسه با استیل‌ ۳۰۴ از بیشتر است.

استیل ۳۱۶ نسبت به استیل ۳۰۴ در برابر خوردگی مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد. این استیل در معرض موادی مثل کلریدها و مواد شیمیایی که دارای قابلیت نفوذ بالایی در فلزات هستند، مقاومت خوبی دارند. در محیط‌های با مواد خورنده بودن استفاده از استیل ۳۱۶ انتخابی درست و هوشمندانه است.

تفاوت استیل 304 و استیل 316 در ظروف استیل

جمع ‌بندی

استیل‌ ۳۱۶ به دلیل داشتن عنصر مولیبدن در ترکیبات شیمیایی خود، در برابر مواد خورنده مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. وجود این عنصر باعث بالاتر بودن قیمت آن‌ در مقایسه با استیل‌ ۳۰۴ نیز شده است. شما باید با توجه به نوع مصرف خود یکی از این دو استیل را انتخاب کنید. برای مثال برای کار در معرض مواد خورنده ومحیط دریایی، باید از استیل‌ ۳۱۶ استفاده کنید تا به نتایج موردنظر و مطلوب خود برسید. از طرف دیگر استفاده استیل‌ ۳۱۶ هزینه کار شما را افزایش خواهد داد و استیل 304 انتخابی به صرفه‌تر است. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما کمک بخواهید. برای اطلاع از قیمت ورق استیل فلزات رنگین، قیمت ورق استیل 304 و 316 نیز می‌توانید از جدول قیمت بروز استفاده کنید.

سوالات متداول

استیل 304 چیست؟

استیل 304 ضدزنگ به دلیل داشتن درصد بالای کروم در ساختار خود، در برابر خوردگی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

استیل 316 چیست؟

استیل 316 در ترکیبات خود درصد زیادی کروم و نیکل دارد و استحکام کششی بالایی را از خود نشان می‌دهد.

اصلی ترین تفاوت استیل 316 و استیل 304 چیست؟

مهم ‌ترین تفاوت استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴ در ترکیبات شیمیایی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *