هفته‌ی جاری با آرامشی نسبی در بازار ارز آغاز  شد. و قیمت دلار تغییر چشمگیری را تجریه نکرد. دلار آمریکا در بازار آزاد در پایان روز شنبه با کمی کاهش به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش رسید. بازار آهن نیز مانند بازار ارز ثبات نسبی داشت و نوسانات قابل ملاحظه‌ای در آن مشاهده نشد. علی‌رغم جدال بازار آهن با قطعی گاز قیمت روز آهن آلات در بیشتر شرکت‌ها بدون تغییر باقی ماند.

با توجه به خبرهای موجود مطلع شدیم که وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به تمامی کارخانه‌ها اعلام کرده اما این برنامه با مخالفت وزارت صمت مواجه شده‌است. به همین علت قرار است که نشستی برای اتخاذ تصمیمات نهایی در این زمینه، برگزار شود. احتمال قطعی گاز در آینده‌ای نه‌چندان‌دور به مرحله‌ی اجرا خواهد رسید. اما به نظر می‌رسد صاحبان صنایع هنوز این مهم را به اندازه کافی جدی نگرفته‌اند و همچنال درگیری و جدال بازار آهن با قطعی گار ادامه دارد.

قیمت محصولات فولادی

از طرف دیگر نمی‌توان روی بازارهای جهانی در بلندمدت حساب کرد. و نرخ محصولات صادراتی کشور نیز نسبت به هفته گذشته تغییر نداشته‌است. اخبار و سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برجام که در ۸ آذرماه برگزار خواهد شد. ثبات هرچه بیشتر بازار را به دنبال داشته‌‍است. می‌توان گفت در حال حاضر محرکی بیرونی برای تغییر قیمت در بازار آهن مشاهده نمی‌شود. و فقط گاهی افزایش قیمت محدود و بدون توجیهی که اتفاق می‌ا‌‌فتد.

بر همین اساس بررسی بازرگانی پولاد در مورد قیمت مقاطع فولادی، در ابتدای هفته ثبات قیمت میلگرد را در بیشتر شرکت‌ها و کاهش مختصر قیمت این مقطع را در چند شرکت شاهد بودیم. بعضی کارخانه‌ها مثل میلگرد کارخانه میانه به کانال ۱۵ هزار تومان ورود کرد. بیشترین قیمت ثبت شده برای میلگرد در روز شنبه ۱۶ هزار و ۹۰۵ تومان و کم‌ترین قیمت ثبت شده نیز ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده شرکت‌ها تغییری نداشت. اما برخی شرکت‌ها نیز این محصول را با کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی عرضه کردند. ثبات قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی را نیز شاهد بودیم. اما کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی نیز دیده شد. در بخش شاخه‌فروشی نیز ثبات نسبی وجود داشت ولی در برخی کارخانه‌ها  ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت به چشم می‌خورد. قیمت پروفیل صنعتی نیز ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی کاهش را در برخی شرکت‌ها تجربه کرد. اما در سایر کارخانه‌ها بدون تغییر و ثابت باقی ماند.

در ادامه می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید: قیمت امروز میلگرد در بازار + جدول قیمت

جدال بازار آهن با قطعی گاز و قیمت میلگرد و فولاد را در سایت بازرگانی پولاد مطالعه کنید.

موافقت نکردن صمت با قطعی گاز

برنامه قطعی گاز کارخانه‌ها توسط وزارت نفت ارسال شد و این برنامه مخالفت جدی وزارت صمت را در پی داشت. صمت این سهمیه‌بندی را نپذیرفت و علت کمبود گاز را کم‌کاری و سوءمدیریت وزارت نفت دانست.

به همین دلیل بنا بر این شد که جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، صمت و نیرو برگزار شود. و نتایج آن نیز به صورت شفاف اعلام شود. اخبار رسیده حاکی از آن است که احتمال دارد برای جبران کمبود گاز، قطع گاز پتروشیمی‌ها را به جای قطعی گاز صنایع فولادی، شاهد باشیم. اما به نظر می‌رسد به طور کلی جدال بازار آهن با قطعی گار ادامه خواهد داشت.

محمدرضا هوشمند، فعال صنعت فولاد، با ابراز نگرانی خود از عواقب قطعی گاز اعلام کرد: نظر به اینکه قطعی گاز در صنایع شروع شده است. احتمال دارد نرخ مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی افزایش یابد. و این موضوع می‌تواند به از بین رفتن توازن بازار منجر شود.

وظیفه بورس کالا

وی در ادامه افزود: بعضی تولیدکنندگان برای جلوگیری از مواجهه با کمبود، مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری و انبار کرده‌اند. می‌توان گفت فشار برای عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به ایجاد باور عمومی در مورد احتمال کمبود آهن اسفنجی کمک کرده است.

به همین جهت در این روزها کنترل وضعیت فعلی و تنظیم بازار از مهم‌ترین وظایف بورس کالا به حساب می‌آید. بورس کالا باید علاوه‌بر کنترل قیمت‌ها، میزان عرضه را نیز مدیریت کند. چراکه که به نظر می‌رسد به دنبال اخبار جدال بازار آهن با قطعی گاز، احتمال کمبود آهن اسفنجی و طرح قراردادهای بلندمدت اندکی اوضاع بازار را به هم ریخته است.

شواهد و قراین حاکی از آن است که ترس و نگرانی از قطع  شدن گاز و احتمال روبه‌رو شدن با کمبود مواد اولیه، تولیدکنندگان را به خرید آهن اسفنجی و ذخیره‌ی آن ترغیب می‌کند. در پی این وضعیت، شاهد افزایش نرخ قراضه آهن در روزهای اخیر نیز بودیم. به همین علت وزارت صمت قصد دارد عرضه آهن آسفنجی در بورس کالا را افزایش دهد. تا بتواند هدف کنترل بازار و حفظ توازن قیمت‌ها را محقق کند. با نظر به همین موضوع در دو روز گذشته در هفته‌ی جاری ۵۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شد.

جدال بازار آهن با قطعی گاز و دلار

مسئله‌ی مورد بحث این روزها که احتمال ایجاد نوسانات سینوسی در بازار را دارد. کمبود انرژی و جدال بازار آهن با قطعی گاز است. با قطع انرژی مورد نیاز کارخانه‌ها می‌توان مطمئن بود که تولید محصولاتی مثل آهن اسفنجی نیز افت چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: بازار آهن

تولید مقاطع فولادی به تأمین و تولید مواد اولیه و میانی وابسته است. پس این بخش نیز با کاهش تولید روبه‌رو خواهد شد. کاهش تولید، احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی را بالا می‌برد. اما مشاهدات نشان می‌دهد که بازار آهن واکنش چندانی به این وضعیت نشان نداده. و اهن الات همچنان درگیر عدم تقاضای از سمت مصرف‌کننده هستند.

لارم به ذکر است که محصولات ذخیره شده توسط کارخانه‌ها، انبارهای خصوصی و عمومی و فولادسازان دولتی، می‌تواند کمبود محصولات در فصل زمستان را تأمین ‌کند. تا از آشفتگی بازار و به هم ریختن توازن آن جلوگیری ‌شود.

از طرف دیگر در عرصه جهانی نیز اتفاقات قابل توجهی رخ نداده است که بتواند بازار آهن را دچار تغییر کند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که نوسانات نرخ ارز و کاهش تولید محصولات به علت کمبود انرژی، تا زمانی که بازار اهن همچنان درگیر کمبود متقاضی مصرف است، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در آن ایجاد نخواهند کرد.

کم شدن تولید و احتمال کاهش اندک نرخ ارز در کوتاه مدت به دلیل دریافت سیگنال مثبت از نزدیک شدن به زمان مذاکرات برجام، در تقابل با یکدیگر قرار دارند. این دو عامل در حال حاضر از ایجاد تکانه‌های شدید در قیمت اهن الات جلوگیری می‌کنند. و به نوعی احتمال ایجاد نوسانات شارپی را از بین می‌برند.

جدال بازار آهن با قطعی گاز و اثر آن بر صنایع

در روزهای اخیر اصلی‌ترین بحث در بین فولادی‌ها، قطعی انرژی و جدال بازار آهن با قطعی گاز است. هر گروهی متناسب با نوع فعالیت خود آسیب ناشی از قطعی گاز را پیش‌بینی می‌کند. و به عواقب آن نیز اشاره خواهد کرد.

علی هراتیان، مدیرعامل شرکت راهبر فرایند آریا، در همین زمینه اظهار داشت: قطعی انرژی، کم شدن و یا توقف کامل فعالیت فولادسازان را به دنبال خواهد داشت. کل زنجیره فولاد تحت تأثیر این برنامه قرار می‌گیرد. و عواقب آن نیز همه واحدها و درنهایت مردم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عضو هیأت مدیره شرکت فکور صنعت در ادامه افزود: قطعی گاز برخی واحدها را به طور مستقیم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. ولی باید توجه داشت که این چالش بعضی واحدهای تولیدکننده را نیز به طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هراتیان در بیانات خود اظهار کرد که: قطعی گاز در بعضی واحدهای تولیدی مثل واحدهای تولید کنسانتره، قطعی برق را نیز در پی خواهد داشت. نظر به این که فولادسازان خریداران اصلی کنسانتره هستند. تعطیل شدن این واحدها، تأمین محصول مورد نیاز را دجار مشکل می‌کند. بنابراین قطعی گاز تنها فولادسازان را درگیر نمی‌کند بلکه تولیدکننده‌های بیشتری با تبعات آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

جدال بازار آهن با قطعی گاز و علت مخالفت با قطعی گاز

جمع بندی

در دوره‌های پیشین، سوء مدیریت و بی‌برنامگی‌ها باعث شد تا برنامه‌های سالانه تولیدکنندگان نیز به درستی پیش نرود. اما امیدواریم در دوره جدید شاهد تکرار اتفاقات ناگوار قبلی نباشیم. و کمبودهای موجود از جمله کمبود انرژی به فولادسازان و سایر واحدهای مربوطه آسیب و گزندی وارد نکنند. و جدال بازار آهن با قطعی گاز خاتمه یابد.

سوالات متداول

مخالفت با قطع برق فولاد و صنایع با مخالفت چه کسانی روبرو شد؟

وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به تمامی کارخانه‌ها اعلام کرد ولی این برنامه با مخالفت وزارت صمت روبرو شد.

علت کمبود گاز را چه دانسته اند؟

علت کمبود گاز را کم‌کاری و سوءمدیریت وزارت نفت دانسته اند.

مشکلات صنعت فولاد در اواخر چه بوده است؟

در اواخر اصلی‌ترین بحث در صنعت فولاد، قطعی انرژی و جدال بازار آهن با قطعی گاز بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *