post

ورق استیل طلایی جزو ورق‌های استنلس استیل از نوع دکوراتیو است که بر سطح آن پوششی طلایی‌رنگ ایجاد شده است. این ورق، عموماً برای کاربردهای تزیینی استفاده می‌شود. جنس ورق استیل طلایی، فولاد زنگ‌نزن است.

در حالت کلی ورق استیل به دودسته تقسیم‌بندی می‌شود؛ ورق استیل طلایی صنعتی و دکوراتیو و شما با انواع ورق استیل طلایی از جمله ورق استیل طلایی براق، ورق استیل طلایی مات، ورق استیل طلایی خش دار، ورق استیل طلایی طرح دار و ورق استیل طلایی نازک و همچنین کاربردهای ورق طلایی آشنا می شوید تا در زمان خرید انواع ورق استیل طلایی از این اطلاعات استفاده کنید و خرید بهتری داشته باشید.

شرکت بازرگانی پولاد انواع مقاطع فولادی را در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز شما عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات  و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

ورق استیل طلایی چیست؟

ورق طلایی جزو انواع ورق رنگی با لایه پوشاننده طلایی است. انواع ورق استیل طلایی جزو ورق‌های استیل دکوراتیو هستند و به جز رنگ طلایی‌رنگ‌های رز گلد، آبی، قرمز، مشکی و برنز از آن‌ها موجود است. قراردادن یک‌لایه طلایی بر روی ورق استیل، نه‌تنها ظاهر زیبایی به آن می‌بخشد؛ بلکه باعث می‌شود که طول عمر ورق استیل افزایش‌یافته و مقاومت آن در برابر خوردگی بالا رود.

انواع ورق استیل طلایی به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بالا در برابر خوردگی‌ای که دارند، در مصارف تزیینی و دکوراتیو از جمله نماهای داخلی و خارجی ساختمان، تولید بدنه لوازم خانگی و وسایل تزیینی کاربرد زیادی دارند.

ویژگی ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی دارای ظاهری زیبا و چشم‌نواز است و همین موضوع باعث شده است در موارد دکوراتیو کاربرد زیادی داشته باشد. ورق استیل طلایی به دلیل این‌که از فولاد ضدزنگ ساخته شده است، جزو ورق‌های زنگ‌نزن است و برای تولید بدنه انواع لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر و ماشین لباسشویی به کار می‌رود.

به‌کاربردن ورق استیل طلایی در بدنه لوازم خانگی موجب اطمینان از این موضوع می‌شود که این محصولات با قرارگرفتن در مجاورت بخار آب و رطوبت، پوسیده و زنگ‌زده نمی‌شوند و دوام و طول عمر این لوازم تضمین خواهد شد.

ورق استیل طلایی چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید انواع ورق استیل طلایی، مراحل ساخت ورق آلیاژ استیل طی می‌شود و در آخرین مرحله، سطح ورق با انواع مواد و رنگ‌های موردنظر پوشش می‌دهند. برای پوشش دادن ورق طلایی استیل از PVD و عنصر تیتانیوم استفاده می‌شود.

به دلیل شباهت مراحل تولید ورق استیل طلایی به ورق آلیاژ استیل، ورق استیل طلایی ویژگی‌هایی شبیه به ورق آلیاژ استیل را دارد و مانند آن در مقابل فرسایش و خوردگی مقاوم است. همچنین به دلیل وجود روکش بر روی سطح ورق طلایی استیل، سطح ورق سخت و مستحکم است.

فرایند تولید ورق استیل طلایی

همان‌طور که اشاره شد، ایجاد لایه رنگی بر روی ورق استنلس استیل با روش پوشش‌دهی فلزات بر سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. فلز مورداستفاده در این مرحله باتوجه‌به رنگ نهایی موردنظر متفاوت خواهد بود.

فرایند پوشش‌دهی ورق استیل طلایی عموماً با استفاده از روش PVD صورت می‌گیرد. فرایند PVD یک فرایند نسبتاً گران‌قیمت است که در طی آن ورق استیل با استفاده از بخار فیزیکی در محفظه خلأ لایه نشانی می‌شود. به دلیل گران بودن این فرایند، قیمت ورق طلایی استیل نسبتاً بالاست و هراندازه که کیفیت پوشش ایجاد شده بر روی آن بالاتر باشد، قیمت ورق استیل طلایی نیز بالاتر است.

برای ایجاد رنگ طلایی بر روی سطح ورق استیل، فلز تیتانیوم با روش PVD بر روی استیل پوشش داده می‌شود. مراحل تولید انواع ورق استیل طلایی به این شرح است:

  • رفع آلودگی از روی ورق استیل و تمیزکردن آن
  • قراردادن ورق استیل در محفظه خلا که گاز آرگون در آن موجود است
  • قراردادن فلز تیتانیوم درون محفظه به‌منظور ایجاد پوشش تیتانیومی بر روی سطح ورق استیل
  • اعمال اختلاف پتانسیل زیاد درون محفظه خلا
  • بمباران سطح فلز تیتانیوم با استفاده از گاز آرگون (در این مرحله به دلیل آزاد شدن اتم‌های تیتانیوم و قرارگرفتن آن‌ها بر سطح ورق، رنگ طلایی پدیدار می‌شود.)

انواع ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی بر اساس حالت سطحی‌اش به پنج گروه ورق استیل طلایی مات، ورق استیل طلایی براق، ورق استیل طلایی خش دار، ورق استیل طلایی طرح دار و ورق استیل طلایی نازک تقسیم می‌شود. انواع گوناگون ورق طلایی استیل کاربردهای مختلف مخصوص به خود را دارند.

ورق استیل طلایی مات

ورق استیل طلایی مات همان‌طور که از اسمش مشخص است، حالت ظاهری مات و غیر براق دارد. ورق استیل طلایی مات به دلیل ویژگی‌های خاص خود، گردوغبار را کمتر نشان می‌دهد و به همین دلیل در نمای بیرونی ساختمان‌ها و همچنین دیواره آسانسور‌ها کاربرد زیادی دارد. استفاده از ورق استیل طلایی مات امروزه کاربرد بیشتری دارد؛ چرا که صنعتگران به دنبال ایجاد زیبایی و دوام در کنار پنهان کردن عیب‌هایی مانند گردوخاک، خط‌وخش و آسیب‌های احتمالی دیگر هستند.

ورق استیل طلایی براق

این نوع ورق استیل که به آن ورق استیل طلایی براق یا ورق استیل طلایی آینه‌ای (میرور) نیز گفته می‌شود، شکل ظاهری آینه مانند دارد که موجب بازتاب نور می‌شود. در مقایسه با انواع دیگر ورق استیل طلایی، ورق استیل طلایی براق در موارد دکوراتیو مصرف بیشتری دارد و با قابلیت انعکاس نور از سطح خود، باعث شده است تا طراحان دکوراسیون، آسانسور سازان و طراحان سازه‌های مذهبی مانند گنبد و گلدسته به استفاده بیشتر از ورق استیل براق یا میرور علاقه‌مند شوند.

ورق استیل طلایی در

ورق استیل طلایی خش دار

ورق استیل طلایی خش دار یک مدل از ورق استیل طلایی است که دارای سطحی غیر براق و دارای رده‌هایی افقی یا عمودی است. خط‌وخش‌هایی که بر روی سطح ورق خش دار وجود دارند، بیشتر از ورق مات هستند و همین موضوع باعث شده است تا در موارد خاصی که دکور و یا سازه نیاز به عدم انعکاس نور دارد از ورق استیل طلایی خش دار استفاده شود.

ورق استیل طلایی طرح دار

ورق استیل طلایی طرح دار دارای طرح‌های تصادفی و متقارن است. این نوع ورق طلایی کاربرد زیادی در مسائل زیبایی‌شناسی دارد و وجود این نوع الگوها بر روی سطح ورق استیل طلایی طرح دار موجب پنهان شدن فرورفتگی و خراش و اثر انگشت می‌شود. هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های لوکس از این نوع ورق طلایی استفاده می‌کنند.

ورق استیل طلایی نازک

ورق استیل طلایی نازک یک مقطع از ورق استیل است که ضخامت آن از 1 میلی‌متر کم‌تر است که ظاهر زیبایی دارد و در مقابل خوردگی و رطوبت مقاومت نشان می‌دهد.

کاربرد ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی از جمله پرکاربردترین ورق استیل‌های دکوراتیو است. ظاهر زیبای ورق‌های طلایی استیل، موجب شده است تا کاربردهای زیادی در ساخت‌وساز و صنعت داشته باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل طلایی عبارت‌اند از:

  • نمای ساختمان‌ها
  • بدنه آسانسور
  • گنبد و گلدسته و نماهای اماکن مذهبی
  • سرویس حمام و توالت
  • لوازم خانگی
  • تابلوسازی
  • اکسسوری‌های دکوراتیو
  • ساخت زیورآلات
  • دکوراسیون داخلی منازل

عوامل مؤثر بر قیمت ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی جزو کالاهای پرمصرف در صنایع گوناگون به‌حساب می‌آید. به همین دلیل مشخص نمودن قیمت روز ورق استیل طلایی به طور دقیق کار ساده‌ای نیست. اما مشخص‌کردن قیمت ورق طلایی استیل به‌صورت حدودی ممکن است؛ چرا که قیمت ورق استیل طلایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که با دانستن این عوامل و درنظرگرفتن آن‌ها می‌توان قیمت ورق استیل طلایی را پیش‌بینی کرد.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق استیل طلایی عبارت‌اند از:

  • نوسانات ارز در داخل کشور
  • میزان عرضه و تقاضای ورق استیل طلایی در بازار
  • کیفیت پوشش سطح ورق
  • برند تولیدکننده ورق طلایی استیل

نوسانات ارزی در داخل کشور، به‌نوعی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت ورق استیل طلایی در بازار خریدوفروش فولاد و استیل است. به این مفهوم که با افزایش قیمت دلار و ارزهای دیگر خارجی و کم‌ارزش شدن ریال، قیمت ورق استیل طلایی نیز افزایش می‌یابد. اهمیت این مورد به این دلیل است که این ورق یک محصول وارداتی است و بنابراین قیمت ورق استیل طلایی در بازارهای داخلی از قیمت ارز تبعیت می‌کند.

راهنمای خرید ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی که از پرکاربردترین محصولات در کشور است، به دو صورت در بازارهای کشور یافت می‌شود. یا در کارخانه مبدأ پوشش تیتانیومی مخصوص بر روی آن قرار داده شده است و وارد ایران می‌شود؛ و یا در کارگاه‌های داخل کشور، عملیات پوشش‌دهی به ورق استیل صورت می‌گیرد.

در هنگام خرید انواع ورق استیل طلایی بهتر است به نوع ورق طلایی دقت کنید که جزو کدام یک از دسته‌های بالاست؛ چرا که هرکدام از حالت‌های بالا کیفیت و قیمت متفاوتی با دیگری دارند.

همچنین توصیه ما به شما این است که خرید ورق استیل طلایی را از فروشندگان و منابع معتبر انجام دهید و پیش از اقدام به خرید ورق استیل طلایی، با متخصصان این حوزه مشورت کنید تا خریدی مطمئن داشته باشید. بهتر است برای خرید هرگونه ورق استیل، با ویژگی‌های آن آشنا باشید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ورق استیل چیست؟

ورق استیل یا ورق استنلس استیل به ورق گفته می‌شود که اساس آن آهن است اما آلیاژهای دیگری هم دارد و بسته به کاربردهای موردنظر، عناصر دیگری به آن افزوده شده است. ورق استنلس استیل درصد کربن کمی دارد و به همین دلیل شکل‌پذیری آن بالاست. ورق‌های استیل طلایی نوعی از ورق‌های استنلس استیل هستند.

ورق استنلس استیل به دو صورت مربع و مستطیل شکل تولید می‌شود و مقاومت بسیار بالایی در برابر دماهای بالا و پایین از خود نشان می‌دهد.

انواع ورق استیل

در طبقه‌بندی انواع ورق استیل که ورق طلایی نیز جزو این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، ورق‌ها بر اساس نوع آلیاژ به‌کاررفته در ترکیبشان در دسته‌های گوناگون قرار می‌گیرند. استیل‌ها دارای چند سری هستند. از جمله این سری‌ها سری 300 و 400 هستند که سری 300 رایج‌تر و کاربردی‌تر از سری 400 است. به‌صورت کلی انواع ورق استیل به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • ورق استیل رنگی
  • ورق استیل فابریک
  • ورق‌های استیل طرح دار
  • ورق استیل سری 200
  • وری استیل سری 300
  • ورق استنلس استیل سری 400
  • ورق استیل سری 600
  • ورق استیل براق
  • ورق استنلس استیل نازک
  • ورق استیل تزیینی

ورق‌های استیل طلایی جزو دسته ورق استیل رنگی قرار می‌گیرند.

ورق استیل طلایی در طرحدار

ورق استیل سری 200

این سری ورق‌های استیل شامل ترکیبات آستنیتی (کروم، نیکل، منگنز) هستند و شامل گروه 201 و 202 هستند.

ورق استیل سری 300

این نوع ورق‌های استیل از رایج‌ترین ورق‌های استیل ضدزنگ هستند و در این میان ورق استیل 304 از پرکاربردترین ورق‌های استیل در این دسته محسوب می‌شود. دلیل پرکاربرد بودن این مدل مقاومت بالا در برابر جوشکاری، انعطاف‌پذیری و غیرمغناطیسی بودن آن است. ورق استیل 316 نیز از ورق های پرکاربرد این سری است.

ورق استیل سری 400

این نوع ورق‌های استیل به‌خصوص مدل 404 برای جوشکاری مناسب هستند. مدل 408 در برابر حرارت مقاوم است و ضعف آن عدم مقاومت در برابر خوردگی است. ورق استیل 420 برای ساخت قاشق و چنگال و مدل 409 برای تولید اگزوز به کار می‌رود. ورق استیل 430 نیز کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

ورق استیل سری 600

این دسته از ورق‌های استنلس استیل از طریق نورد گرم مقاوم شده‌اند و در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

مشخصات ورق استیل

ورق استنلس استیل براق، ضد زنگ، صاف و مقاوم در برابر خوردگی است. ورق‌های استیل به دو صورت شیت و رول در بازار عرضه می‌شوند و ویژگی‌های زیر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌های استیل و همچنین ورق استیل طلایی است:

  • این محصول به شکل‌های ورق استیل براق و ورق استیل مات قابل خریداری است.
  • ورق استیل خاصیت نسوز بودن دارد؛ یعنی در مجاورت حرارت بالا و آتش مقاوم است.
  • ورق استیل در مقابل اسیدها استحکام دارد.
  • ورق استنلس استیل دارای روکش است که این موضوع موجب افزایش یافتن سختی و استحکام این محصول شده است.

موارد استفاده و کاربرد ورق استیل

  • ساخت لوازم خانه و آشپزخانه
  • ساخت تجهیزات پزشکی
  • کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مکان‌هایی که مواد خورنده وجود دارد
  • ساخت ماشین‌آلات
  • صنعت تولید و ساخت سیمان
  • صنایع تولید کاغذ
  • تولید مواد شیمیایی
  • ساختمان‌سازی
  • دکوراسیون، ساخت نما و تزیینات

جمع بندی

در این مقاله با عنوان ورق استیل طلایی، به انواع ورق استیل طلایی، انواع ورق استیل و کاربردهای آن پرداختیم و شما را با چگونگی اطلاع از قیمت ورق استیل طلایی آشنا کردیم. ورق استیل طلایی امروزه کاربردهای زیادی دارد و صنعتگران و دست‌اندرکاران سازه‌های مذهبی، تزیینی و نماسازی، استفاده‌های فراوانی از ورق استیل طلایی دارند.

با درنظرگرفتن نکاتی که گفته شد می‌توانید خریدی مطمئن را تجربه کنید. برای خرید انواع آهن آلات اطلاع از قیمت به روز آن‌ها می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد می‌توانند به سوالات شما درباره ورق استیل میرور طلایی، قیمت ورق استیل 304، قیمت ورق سیاه و قیمت سایر محصولات فولادی پاسخ دهند.

سوالات متداول

کاربرد ورق استیل چیست؟

ساخت لوازم آشپزخانه، آزمایشگاه، صنایع تولید کاغذ، دکوراسیون و … .

مشخصات ورق استنلس استیل چیست؟

زنگ نمی‌زند، براق و مستحکم است.

انواع ورق استیل شامل چیست؟

ورق استیل رنگی، فابریک، طرحدار، ورق سری 200، ورق استیل سری 300، ورق استیل سری 400 ورق استیل سری 600، براق، نازک تزئینی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *