ورق دامپا یکی از متریال‌های مهم و کاربردی برای سقف ساختمان است. که همه سازندگان و مالکین ساختمان‌ها و کارگاه‌ها باید آن را بشناسند و با کاربردهای این ورق آشنا باشند. ورق دامپا در زیبایی ظاهری ساختمان نقش دارند ولی نصب آن‌ به دلایل کاربردی انجام می‌شود. انواع ورق دامپا می‌توانند در برابر عوامل و عناصر خارجی از سقف اصلی محافظت ‌کنند. اگر این ورق درست و اصولی نصب شود، با جلوگیری از نشتی و آسیب‌‌های احتمالی، طول عمر مفید سقف شما بالاتر می‌برد. انواع این ورق دارای کاربردهای مختلفی هستند که می ‌توانند نیازهای مختلف شما را رفع کنند.

هرنوع ورق دامپا مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و مصرف‌کنندگان باید با توجه به احتیاجات خود و درنظر گرفتن این ویژگی‌ها نوع مناسب این ورق را انتخاب کنند. قبل از ، شناخت نوع ورق ‌شیروانی در دسترس، یک قدم مهم و حیاتی پیش از تصمیم‌ گیری است. جهت اطلاع از قیمت ورق شیروانی و قیمت انواع ورق استیل می توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از جدول قیمت استفاده کنید.

معرفی ورق دامپا

سقف ‌های معمولی با متریال و مواد مختلفی همچون سنگ، خاک رس، چوب، آجر، فلز و پلاستیک ساخته می‌شوند. هر یک از این مواد کیفیت، مزایا و معایب ویژه‌ای دارند که آن‌ها را برای کاربردهای مختلی مناسب می‌کند. مهم‌ترین نکته در انتخاب متریال مناسب برای ساخت سقف با کاربردهای مختلف، اطمینان از ماندگاری، دوام و طول عمر سازه‌ی شما است. نوع سقف موردنیاز با توجه به نوع کاربرد و محیطی که سازه در آن قرار خواهد گرفت، مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید : ورق استیل دکوراتیو طرحدار

انواع ورق دامپا

همانطور که پیش‌تر گفته شد ورق دامپا انواع گوناگونی دارد ولی دو نوع رایج این ورق، ورق ‌های فلزی و پلاستیکی هستند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی سقف ‌های پلاستیکی می‌توانند از آکریلیک، پلی کربنات، پی ‌وی ‌سی و پلی استایرن باشند. سقف ‌های فلزی معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شوند. ایم ورق ها به ترتیب با گرانول ‌های آکریلیک یا سنگی پوشش داده می‌شوند تا سطحی صاف یا یکنواخت حاصل شود.

ورق دامپا فلزی

ورق ‌های فلزی سقف با ورق‌ های راه‌ راه، ترکیب مشابهی دارند. اما آن‌ها دارای منحنی‌‌های کمتری هستند و که از فلزاتی مثل فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. ورق دامپا فلزی یک‌ لایه محافظ از جنس روی نیز دارد و به کمک لایه دیگری از اسید کروماتیک نیز تقویت می‌‌شود. این لایه از زنگ ‌زدگی ورق دامپا جلوگیری می‌کند و مقاومت آن را افزایش می‌دهد. این نوع ورق ‌ها تنوع بسیاری در رنگ و طرح دارند و مطابق با نیازهای مختلف مشتریان عرضه می‌شوند.

ورق ‌های سقف فلزی دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند. این ورق‌ ها با داشتن قابلیت عایق‌ کاری عالی در برابر آب ‌و هوا، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. اگر ورق ‌های فلزی ضخامت استاندارد مواد را داشته باشند می‌توانند جلوی هرگونه نشتی را بگیرند. طول عمر ورق فلزی می‌تواند به کمک پوشش آسفالت آلومینیومی بیش از پیش افزایش پیدا کند. این نوع ورق دامپا با محیط‌ زیست نیز سازگار است. چرا که ساخت آن بیشتر با استفاده از مواد بازیافتی انجام می‌‌شود. فلز با ارائه یک روکش بافت یا صاف می‌تواند سر و صدای باران را کاهش ‌دهد و به‌ عنوان یک عایق صوتی خوب عمل کند.

ورق سقف فلزی در اغلب مواقع در مقایسه با سایر مصالح سقف، قیمت بیشتری دارند. گران‌تر بودن می‌تواند یکی از معایب اصلی این ورق‌ها به شمار رود. اما عمر طولانی ورق ‌های فلزی می‌تواند هزینه‌ های شما را توجیه کند. این ورق‌ها دارای استحکام و دوام بالا، ‌وزن سبک و قابلیت نصب آسان هستند. برخی از موارد کاربرد ورق دامپا فلزی عبارتند از:

  • گاراژها
  •  سوله‌های حیاط ‌خلوت
  •  ساختمان باغ‌ها
  •  روکش‌های خانگی
  •  سقف‌های صنعتی

ورق دامپا فلزی

ورق دامپا پلاستیکی

ورق‌ های پلاستیکی سقف در بین انواع مختلف موجود، کمترین دوام و ماندگاری را دارند اما از مزایای مخصوص به خود نیز برخوردار هستند. مواد پلاستیکی بیشتر در ساخت سازه‌های کوچک ‌تر و ساخت ‌و سازهای موقت کاربرد دارند. دوام این نوع سقف نیز به به نوع پلاستیکی استفاده شده برای ورق دامپا وابسته است. هرچه نوع پلاستیک مقاوم‌تر و مستحکم‌تر باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. از دیگر مزایای ورق‌ پلاستیکی می‌وان به مقرون ‌به‌ صرفه بودن و پایین بودن هزینه‌ی آن اشاره کرد. تمیز کردن این ورق ‌ها نیز به ‌راحتی صورت می‌گیرد و سبک ‌وزن و دارای قابلیت نصب آسان هستند.

زیبایی بصری ورق دامپا پلاستیکی، در مقایسه با ورق‌ فلزی بافت ‌دار کمتر است و نمی‌تواند عاق صوتی خوبی نیز باشد. توجه داشته باشید که ورق ‌های پلاستیکی فقط برای سقف ‌های غیر مسکونی انتخاب مناسبی هستند. می‌توان از این نوع ورق در گلخانه‌ها، باغ‌ها، ساختمان‌های بیرونی و گاراژها استفاده کرد.

ورق دامپا موجدار یا راه ‌راه

ورق دامپا راه راه یا موجدار دارای چین ‌های تکراری هستند و این موج باعث تشدید یکپارچگی سقف خواهد شد. این نوع ورق برای افرادی که می‌خواهند از مواد سازگار با محیط ‌زیست استفاده کنند، مناسب است. این ورق در مقایسه با انواع مشابه مسطح دیگر، دوام و پایداری بالایی دارد. و به ‌طور گسترده در گاراژها، سوله‌ ها، کانکس ‌ها، ایوان ‌ها و موارد دیگر کاربرد دارد.

شما می ‌توانید با انتخاب متریال و نتیجه نهایی مورد نظر، ورق دامپا مورد نیاز خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره ‌های موجود در سایت تماس خاصل فرمایید. چهار نوع رایج متریال ساخت ورق دامپا راه ‌راه عبارتند از:

  • ورق فولادی گالوانیزه
  • ورق ‌های رنگ ‌شده پلی ‌استر
  • پی ‌وی ‌سی پلاستیزول
  • قیر

ورق دامپا موج دار

ورق دامپا پلی کربنات

ورق‌ سقف پلی کربنات از رزین پلی ‌پروپیلن ساخته ‌شده‌است. این نوع ورق از ضربه ‌پذیری بالا، ‌وزن سبک ، دوام بالا و قابلیت برش آسان برخوردار است. این نوع ورق به علت دارا بودن پی اچ خنثی، در برابر دماهای متضاد و مواد شیمیایی خشن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و قادر به حفظ ثبات است. پلی کربنات می ‌تواند به‌ عنوان عایق عمل کند و مانع عبور گرما از سقف را شود.

این نوع ورق ‌ها طیف گسترده‌ای دارند و شما می ‌توانید از بین ورق‌های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، ضد زنگ و ضد الکتریسیته ساکن مورد مناسب را انتخاب کنید. این ورق دامپا در رنگ‌ نیز تنوع زیادی دارد.

کدام ورق دامپا بهتر است؟

سقف‌ های پلاستیکی برای ساخت سقف تخت با ظاهری سنتی گزینه‌ای ایده‌آل هستند. ورق دامپا پلی کربنات موج ‌دار نیز برای سازه‌ای با سقف انعطاف ‌پذیرتر و مستحکم ‌تر مناسب است. با انتخاب این نوع ورق اجرا سریع و آسان انجام می‌شود و می‌توان از پایداری سازه اطمینان حاصل کرد.

نوع فلزی می ‌تواند در شرایطی که ماندگاری و دوام مورد نیاز است، انتخابی عالی باشد. سقف‌ های بسیاری از کلیساها از جنس فولاد ضد زنگ ساخته‌ شده ‌اند و می‌توانند گواه دوام سقف فلزی باشند. ورق‌ های فلزی می‌توانند در کنار ناودان‌ های فلزی، به خانه ‌های قدیمی و جدید، ظاهری مدرن و زیبا ببخشند.

ورق دامپا چیست

جمع ‌بندی

امروزه می‏‎ توان از مصالح جدیدی مثل ورق دامپا به‌جای مصالح سنتی سقف همچون زونا، کاشی، نمد و غیره، استفاده کرد. ورق ‌های دامپا می‌توانند با توجه به متریال ساخت خود، انواع مختلفی داشته باشند. ورق فلزی و ورق پلاستیکی از متداول‌ترین انواع آن‌‌ها هستند. قبل از انتخاب ورق موردنظر خود می‌توانید با استفاده از شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان بازرگانی پولاد تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. بیش از خرید ورق دامپا شما باید درباره‌ی مشخصات آن‌ها مثل طول عمر، هزینه، نحوه نصب و سایر موارد دیگر اطلاعات کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین بخوانید: اطلاع از قیمت ورق استیل 304

سوالات متداول

ورق دامپا چیست؟

این ورق یکی از متریال‌های مهم و کاربردی برای سقف ساختمان است که همه سازندگان ساختمان‌ها باید آن را شناخته و با کاربردهای این ورق آشنا باشند.

آیا ورق سقف فلزی در شرایط جوی مختلف مقاوم است؟

ورق ‌های سقف فلزی دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند. این ورق‌ ها با داشتن قابلیت عایق‌ کاری عالی در برابر آب ‌و هوا، استحکام  زیادی از خود نشان می‌دهند.

شکل ورق دامپا موجدار یا راه راه چگونه است؟

ورق دامپا راه راه یا موجدار دارای چین ‌های تکراری هستند و این موج باعث تشدید یکپارچگی سقف خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *