post

استیل آلیاژی با دوام و مقاوم است که دچار خوردگی نمی‌شود و عمری طولانی دارد. همین ویژگی‌ها استیل را برای استفاده در صنعتی ساختمان سازی به انتخابی مناسب و ایده‌آل تبدیل می‌کند. انتخاب فولاد مناسب برای یک پروژه ساختمانی، از مهم‌ترین تصمیمات اولیه در آغاز پروژه است. پیش از هر چیز باید میان فولاد کربنی یا فولاد زنگ نزن، گزینه مناسب را انتخاب کنید و سپس درباره انتخاب اشکال مختلف آن تصمیم بگیرید. اما در این‌جا ما قصد داریم درباره فولاد ضد زنگ و کاربرد استیل در ساختمان سازی صحبت کنیم.

کاربرد استیل در صنعت ساختمان سازی

شما برای استفاده ازاستیل در هریک از صنایع باید از ورق ‌استیل مورد نیاز خود را از یک فروشنده معتبر تهیه کنید. در اینجا بازرگانی پولاد به کمک شما می‌آید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را با خیال راحت تهیه کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت قیمت به روز انواع ورق استیل و محصولات فولادی با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

امروزه به دلیل خواص مکانیکی و ظاهر زیبای استنلس استیل از آن در نمای بیرونی و دکوراسیون ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در سال های اخیر در ساختمان‌سازی مدرن و پیشرفته علاوه بر ساخت نمای بیرونی از استنلس استیل در طراحی و ساخت سقف‌پوش نیز استفاده می‌شود. زیرا به دلیل اینکه مقاومت این مواد نسبت به خوردگی زیاد بوده باشد. استنلس استیل زنگ نمی زند و ماندگاری  بالایی دارد. در نتیجه استفاده از آن به جای دیگر پوشاننده‌ها در ساختمان بسیار اقتصادی و به صرفه است. در ادامه تاریخچه و موارد کاربرد ورق استیل در ساختمان سازی را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه کاربرد استنلس استیل در صنعت ساختمان

بکارگیری فولاد ضد زنگ در ساخت و ساز از اوایل قرن بیستم شروع شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است. ورود ورق استیل به صنعت ساختمان با طرح‌ها و پروژه‌هایی در ابعاد بسیار کوچک مثل ساخت ورودی، سردر و سقف واحدهای صنعتی صورت گرفت. برخی از اولین موارد استفاده از استیل در ابعاد کوچک هنوز هم پابرجا هستند. و این موضوع عمر طولانی ورق استیل را نشان می‌دهد. ساخت سردر هتل ساوُی لندن در سال 1921 از اولین موارد کاربرد استیل در ساختمان سازی بود که تا به امروز پابرجاست.

استیل 316 در صنعت ساختمانگسترش چشمگیر ساخت آسمانخراش‌ها در دو قرن اخیر، ورق استیل را نسبت به قبل، به شکل عمده و گسترده‌ای به صنعت ساختمان سازی وارد کرده‌است. پروژهای بزرگی مثل ساخت ساختمان کرایسلر در سال 1930 و امپایر استیت در سال 1931 از اولین موارد کاربرد استیل در صنعت ساخت و ساز به طور گسترده بود.

کاربرد ورق استیل در ساختمان سازی

ساختمان کرایسلر به دلیل سبک معماری شگفت‌انگیز و ظرافت ساخت آن با ورق استیل 304 یا نیروستا، به عنوان نمونه‌ای درخشان از طراحی و ساخت در سطح بین المللی مطرح شده‌است. ساختمان امپایر استیت نیز که برای بیش از 40 سال بلندترین ساختمان جهان بود. در ساخت سقف مخروطی و طبقه های فوقانی خود دارای پنل‌های استنلس استیل است. این آسمان‌‌خراش اولین نمونه‌ای است که دیواره‌های خارجی آن نیز از ورق استیل ساخته شده‌است. پنل‌های این سازه در سال 1945 و تنها زمانی که یک بمب افکن نیروی هوایی آمریکا به کناره‌ی آن برخورد کرد، تعویض شدند.

تاریخچه استیل در صنعت ساختمان

گریدهای مورد استفاده در سازه های قدیمی

در سازه‌های قدیمی که در ساخت آن‌ها از استنلس استیل استفاده شده‌است، معمولا آلیاژهای با سطح کیفیت پایین‌تر بکار گرفته شده‌اند. اما این آلیاژها نیز دوام و طول عمر بالایی داشته‌اند و توانسته‌اند که پاسخگوی نیازهای امروز نیز باشند. در ساخت این ساختمان‌ها معمولا از ورق استیل 302 استفاده شده‌است. از دهه 1950 میلادی به بعد شاهد گسترش قابل توجه کاربرد استیل در ساختمان‌ سازی بودیم. از نمونه‌های درخشان استفاده از ورق استنلس استیل در صنعت ساختمان سازی می‌توان به ساختمان  Socony-Mobil در 1956، سقف کلیسای جامع سنت مری توکیو در 1961 و ملون آرنا در پیتزبورگ در 1961 اشاره کرد.

استنلس استیل در صنعت ساختمان

همچنین بخوانید : کاربرد استیل در صنایع غذایی؛ استفاده از ورق استیل در صنایع غذایی، نوشیدنی و لبنی

گریدهای مورد استفاده در صنعت ساختمان

گریدهای آلیاژی مختلفی از فولادهای ضدزنگ در صنعت ساختمان سازی به کار می‌رود. و ویژگی‌های هر یک با توجه به عناصر آلیاژی موجود در ترکیب شیمیایی آن‌ها، با هم تفاوت دارد. به طور کلی می‌توان گفت آلیاژ استنلس استیل سری 300 بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. شرایطی مثل الگوهای آب و هوایی، میزان آلاینده‌ها، رطوبت، میزان نمک‌های موجود در محیط و…. بر کاربرد استیل در ساختمان سازی و انتخاب نوع گرید مورد استفاده، اثر می‌گذارند. برای مثال در مناطق ساحلی و محیط‌های آلوده صنعتی باید از آلیاژهایی که دارای عنصر مولیبدن هستند استفاده کرد. زیرا وجود این عنصر، استیل را در مقابل خوردگی حفره‌ای مقاوم می‌کند. در بین استیل‌های ضد زنگ، فولادهایی مثل گرید 316 با 2 درصد مولیبدن و استیل دوپلکس 2205 با 3 درصد مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی حفره‌ای هستند.

کاربرد استیل در صنعت ساختمان

به عنوان نمونه در ساخت برج خلیفه در دوبی امارات از ورق استیل 316 استفاده شد. و در ساخت پل هلیکس در کوالالامپور مالزی نیز استتنلس استیل دوپلکس 2205 به کار گرفته‌شد. به طور کلی رایج‌ترین گریدهای آلیاژی که بیشترین موارد کاربرد استیل در ساختمان سازی را شامل می‌شوند عبارتند از :

  • ورق استیل 304L
  • ورق استیل 316L

این دو فولاد در ترکیب شیمیایی خود نیکل و بیش از ده درصد کروم دارند. ورق استیل 316 در ترکیب شیمیایی دارای مولیبدن است. که آن را به گریدی مناسب برای کاربرد در مناطق ساحلی تبدیل می‌کند. می‌توان گفت که ورق استیل 304L یک فولاد ضدزنگ بسیار پرکاربرد است. این گرید برای اتمسفرهای با میزان خورندگی جوی کم مناسب است.

مصرف جهانی استنلس استیل در حدود 4 درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد. بیش از نیمی از مقاطع تولید شده از فولادهای ضدزنگ محصولات مسطح هستند. در نتیجه سازه‌های ساخته شده از استنلس استیل، جایگاه تجاری خوبی دارند.

استیل 304 در صنعت ساختمان

آیا ورق استیل قابلیت رنگ کاری دارد؟

بله! در دهه 1970 میلادی، اولین روش‌های رنگ کاری استیل معرفی شدند. و اغلب نتیجه‌ی مطلوبی نیز به دنبال داشند. از نمونه‌های موفق در رنگ کاری استیل می‌توان به روش رنگ ‌کاری به کار برده شده در ساخت معبد شاکادن توکیو اشاره کرد. روش مورد استفاده در ساخت این معبد، روش الکتروشیمیایی بود. رنگ این سازه پس از گذشت حدود نیم قرن کوچکترین تغییری نداشته‌است.

روش های ساخت سازه با ورق استیل

اکستروژن داغ استیل

اکستروژن گرم فولاد، از روش های تولید مقاطع سازه‌ای از جنس استیل ضد زنگ است. هزینه‌های اولیه برای تهیه ابزار آلات و راه اندازی آن مناسب است. و به سرمایه‌گذاری سنگین احتیاجی ندارد. با توجه به محدودیت‌های فناوری موجود، همواره نمی‌توان محدودیت اندازه بر طبق ضوابط و معیار را رعایت کرد. و این موضوع باعث سنگین تر شدن مقاطع می‌شود. علاوه بر آن، محدودیت هایی نیز در مورد ابعاد مقاطع در نظر گرفته شده است. اکستروژن گرم فولاد به دلیل محدودیت‌های موجود برتری خود را نسبت به روش‌های کارآمد جدید، در مقاطع استاندارد ساختاری از دست داد.

جوشکاری

با افزایش کاربرد استیل در ساختمان سازی به خصوص فولادهای زنگ نزن کم کربن، جوشکاری به یکی از روش‌های مهم ساخت سازه با استیل تبدیل شده‌است. استنلس استیل‌های آستنیتی به خصوص ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶، قابلیت جوش‌پذیری بالایی دارند. این فولادها در حین جوشکاری دچار اعوجاج شدید می‌شوند. و لازم است برای حفظ استحکام، فرﺁیند صاف سازی انجام شود. به طور کلی جوشکاری معمولی مقاطع سازه‌ای استنلس استیل یکی از روشهای پرکاربرد ساخت است.

کاربرد ورق استیل در صنعت ساختمان

همچنین بخوانید : ورق استیل دکوراتیو چیست؟ کاربرد و انواع ورق دکوراتیو طرحدار

جوشکاری با پرتوی لیزری  (LBW)

جوشکاری لیزری محدودیتی ندارد و امکان تولید مقاطع سازه‌ای از جنس فولاد زنگ نزن را به شکل دقیق فراهم می‌کند. امروزه جوشکاری لیزری، مؤثرترین و کارآمدترین روش تولید مقاطع سازه‌ای فولادی به شمار می‌رود. از مزایای جوشکاری لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون حداقل پاس در تولید با حجم‌های مختلف
  • طول انعطاف پذیر
  • قدرت تحمل بالا
  • صافی سطح عالی

با توجه به مقاومت به خوردگی بالای مقاطع سازه‌ای از جنس ورق استیل، تقاضای زیادی برای آن‌ها در بازار وجود دارد. کاربردهای صنعتی مختلفی مانند اجاق‌های صنعتی، کارخانه‌های نمک زدایی، دکل‌های دریایی نیز وجود دارند. که مشکلات مربوط به خوردگی در آن‌ها باید به کمک استیل ضدزنگ حل شود.

کاربرد استیل در صنعت ساختمان و معماری

جمع‌بندی

ورق استیل عملکردی فوق العاده در صنعت ساختمان دارد. و در بسیاری از موارد می‌توان تعمیر و نگهداری سازه زا با حداقل هزینه انجام داد. در برخی از سازه‌های استیل بخش نگهداری، کوچکترین هزینه اضافی را به دنبال ندارد. گریدهای مختلفی از ورق استیل در ساخت و ساز به کار گرفته می‌شوند. و گرید‌های 304 و 316 از پرکاربردترین استنلس استیل ها در صنعت ساختمان هستند. کاربرد استیل در ساختمان سازی با توجه به نوع موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند. انتخاب فولاد زنگ نزن مناسب با توجه به موارد گفته شده صورت می گیرد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. برای خرید انواع ورق استیل، ورق سیاه، تیرآهن، میلگرد و … می‌توانید به بازرگانی پولاد اعتماد کنید و بدون دغدغه خرید خود را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *