استیل در یخچال‌ سازی کاربرد گسترده‌ای دارد. بکار‌گیری ورق استیل در ساخت یخچال یک امر رایج به شمار می‌آید. به طور تقریبی در تمامی یخچال‌های به رنگ سفید و یا هر رنگ دیگه از‌جمله نقره‌ای، از ورق استیل استفاده شده است. اگر استیل به‌کار گرفته شده در ساخت یخچال کیفیت و مرغوبیت لازم را نداشته باشد، به دلیل عدم استفاده از عناصری مانند کروم و نیکل، اگر یخچال در مجاورت هوا و رطوبت قرار بگیرد، شروع به زنگ زدن می‌کند.

در این مطلب کاربرد استیل در یخچال‌سازی را برای شما به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر مثل قیمت ورق استیل با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

استیل در یخچال‌ سازی

شاید تصور کنید که کاربرد استیل در یخچال‌سازی، صرفا شامل بدنه و دیواره‌های خارجی یخچال شما می‌شود. اما این‌طور نیست. بسیاری از قسمت‌های مختلف یخچال مانند موتور، دیواره‌های داخلی و… از استیل ساخته شده‌اند. به همین خاطر زنگ‌زدگی شامل سطوحی که شما با چشم مشاهده می‌کنید، نخواهد شد و به‌مرور شاید بسیاری از اجزای داخلی یخچال را درگیر کند!

استفاده از ورق استیل مرغوب در جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی صورت می‌پذیرد. ورق استیل مرغوب و با‌کیفیت این قابلیت را دارد تا توسط یک ساینده پشمی استنلس پرداخت و پس‌از‌آن در حد نو پولیش شود. اما لازم است بد‌انید اگر مراقبت‌های لازم را برای نگهداری از استیل انجام دهید، نیازی به انجام موارد گفته شده نیست.

استیل در یخچال سازی کاربرد زیادی دارد

استیل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌طور‌کلی استیل یا فولاد آلیاژی می‌باشد که پایه آن از آهن است. استیل کم‌تر از ٢ درصد دارای کربن می‌باشد. لازم است بد‌انید که با در نظر گرفتن خواص مکانیکی استیل مانند سختی و شکل‌پذیری، از عناصر دیگری برای ساخت آن استفاده شده است. کربن صرفا می‌تواند سختی و مقاومت استیل را افزایش دهد و از مقدار شکل‌پذیری آن بکاهد!

موضوع دیگری که قابل مطرح کردن است، قابل بازیافت بودن استینلس استیل می‌باشد. در‌واقع بر اساس تحقیقات انجام شده، استینلس استیل به‌صورت صد در صد قابل بازیافت است. چرا که می‌توان آن را پس از ذوب کردن، قالب‌گری کرد. این قابلیت منحصر‌به‌فرد استیل باعث شده است تا بین ٦۵ تا ٨٠ درصد از تولید استینلس استیل در جهان، با استفاده از روش بازیافت ضایعات صورت پذیرد. این امر راهکاری مقرون به صرفه در مدیریت منابع محسوب می‌شود.

به‌طور‌کلی ورق استیل، ورقی از مقاطع فلزی به شمار می‌آید که از فلز خالص استیل با ترکیب سار عنصر‌های شیمیایی به‌دست می‌آید. در یک دسته‌بندی کلی ورق‌های استیل به دو گروه استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم‌بندی می‌شود.

استیل بگیر دارای خاصیت جذب شوندگی به آهنربا می‌باشد. در صورتی که استیل نگیر به آهنربا جذب نمی‌شود.

همچنین بخوانید: کاربرد استیل در صنایع غذایی

کاربرد استیل در یخچال‌ سازی و سایر لوازم خانگی

اگر تصور می‌کنید که تمامی فولاد‌های ضد زنگ یا همان استینلس استیل‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند، اشتباه می‌کنید. چرا که هم‌اکنون که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، در جهان بیش از ١۵٠ نوع فولاد ضد زنگ شناسایی شده و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که هر‌کدام ویژگی‌های مختلفی دارند. از این‌رو وسایل و لوازم خانگی متفاوتی از انواع مختلف استینلس استیل‌ها ساخته شده است. که شاید تعدادی از آن‌ها در آشپزخانه شما وجود داشته باشند.

به‌طور‌کلی لوازم آشپزخانه‌ای که از جنس استیل ساخته شده‌اند، علاوه بر این که در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند، باعث زندگی راحت نیز شده‌اند. امروزه بسیاری از برند‌های تولید لوازم خانگی در تلاش هستند تا لوازم آشپزخانه از جنس استیل را به‌دست مصرف کننده برسانند.

حال که صحبت تفاوت استینلس استیل‌ها شد، بهتر است بد‌انید که در صنایع غذایی و رستوران‌ها، جداسازی و تفکیک انواع مختلف استیل کاری بسیار حائز اهمیت به شمار می‌آید. چرا که کاربرد فولاد ضد زنگ برای هر کار خاص، مناسب‌تر است. به طور مثال اگر تصمیم داشته باشید که وسایل آشپزی خریداری کنید که با غذا‌های شور در تماس می‌باشد، اطلاع داشتن از تفاوت‌های بین گرید‌های مختلف از جنس استینلس ضد زنگ و انواع آن می‌تواند شما در خرید آگاهانه کمک نماید. در این صورت شما بهترین محصولات را با در نظر گرفتن نیاز خود خریداری می‌کنید.

فولاد ضد زنگ دارای مقدار مشخصی از آلیاژ‌های خاص در ترکیب خود می‌باشد که مقاومت آن را در برابر خوردگی به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. لازم است بد‌انید که فولاد‌هایی که مقداری آلیاژ‌های ویژه در ترکیب خود دارند، در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و با نام فولاد ضد زنگ و یا استینلس استیل شناخته می‌شوند.

از انواع آن‌ها می‌توان از استیل ٣٠٤ و استیل ٣١٦ نام برد. جالب است بد‌انید که عامل اصلی مقاومت نسبت به خوردگی در استیل ضد زنگ استفاده از حداقل ١١ درصد کروم در ترکیب آن است.

کاربرد استیل در یخچال‌سازی و سایر صنایع از‌جمله ریل‌های سنگین راه‌آهن بسیار گسترده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بسیاری از لوازم آشپزخانه مانند قاشق و چنگال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و… از ورق استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند.

استیل در یخچال سازی و عکس کارخانه یخچال سازی

چرا در صنعت غذا‌سازی از ورق استیل استفاده می‌شود؟

فولاد ضد زنگ به این دلیل که از دوام و مقاومت چشم‌گیری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. در جهت آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و همین‌طور پذیرایی گزینه مناسبی به شمار می‌آید. از این‌رو انتخاب مناسب‌ترین نوع استیل با گرید مناسب اهمیت زیادی دارد. لازم است به‌منظور حفظ استاندارد‌های بهداشتی و مراقبتی که اثری تعیین کننده در این زمینه دارند، یک به یک موارد زیر در نظر گرفته شوند:

مقاومت در برابر خوردگی

استفاده از کروم در ترکیبات شیمیایی آن، دلیل وجود ویژگی مقاومت در برابر خوردگی در ورق استیل می‌باشد. کروم می‌تواند در زمان قرار گرفتن لوازم استیل در برابر اکسیژن، لایه‌ای نازک، نا‌مرئی و غیر فعال بر روی سایر آلیاژ‌ها به وجود آورد و آن‌ها را از زنگ‌زدگی یا اکسیداسیون محافظت کند. لازم است بد‌انید که این لایه در صورت تخریب، می‌تواند به‌سرعت خود را ترمیم کند.

تمیز کاری آسان

تمیز بودن لوازم و تجهیزات آشپزخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این‌رو نظافت وسایلی که از ورق استیل ساخته شده‌اند، بسیار راحت است.

زیبایی

رنگ جذاب و‌و ترکیب ساخت زیبا ورق استیل باعث شده است تا امروزه آشپزخانه‌های سنتی و مدرن به بهترین شکل ممکن طراحی شوند. استفاده از انواع ورق استیل در ساخت سطوح مختلف باعث پدید آوردن زیبایی منحصر‌به‌فرد خواهند شد.

قیمت ورق استیل

شاید در نگاه اول قیمت لوازم و وسایلی که از ورق استیل ساخته شده‌اند، به نظر گران برسند. اما عمر زیاد و دوام بالا، به طور کامل مبلغ پرداخت آن‌ها را توجیه خواهد نمود.

ورق استیل بگیر چیست؟

به فولاد ضد زنگ که دارای خاصیت آهن ربایی است، ورق استیل بگیر می‌گویند. در زمان تهیه این استیل ضد زنگ باید موارد زیر مورد‌توجه قرار گیرند:

  • وجود آهن در ساختار این نوع از ورق‌های استیل ضروری و واجب می‌باشد.
  • ساختار کریستالی ورق استیل بگیر باید به‌صورت فریتیک و یا مارتنزیتی باشد. از نمونه‌های نام برده شده چندین گونه مختلف با خصوصیات متفاوت در بازار مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که میزان و نوع عنصر افزوده شده به این آلیاژ، می‌تواند خصوصیات مغناطیسی ورق استیل بگیر را تعیین کنند.
  • اضافه نمودن کروم و کربن می‌تواند منجر به سخت شدن و سفت شدن استیل‌ها شود به همین دلیل در تولید کارد و چنگال از استیل بگیر استفاده می‌شود.
  • ساختار استنلس استیل، نوع فریتی و مغناطیسی است.
  • با افزودن مولیبدن به ورق استیل ضد زنگ بگیر، می‌تواند مقاومت آن را در برابر خوردگی در محیط‌هایی با یون کلر به طور چشم‌گیری افزایش داد.
  • اضافه نمودن نیکل به این نوع استیل می‌تواند باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی آن در محیط‌های خنثی شود.
  • اضافه نمودن کروم به این آلیاژ، ویژگی فولاد ضد زنگ را ایجاد می‌نماید.

استیل در یخچال سازی باید ویژگی هایی داشته باشد که در این مقاله شرح داده ایم

معرفی انواع ورق استیل بگیر

این دسته از فولاد ضد زنگ در سه دسته زیر تقسیم ‌بندی می‌شود:

  • ورق استیل ٤٣٠
  • ورق استیل ٤٢٠
  • ورق استیل ٤١٠
  • ورق استیل ٤٣٠

جمع‌بندی

ورق استیل در یخچال‌ سازی علاوه بر افزایش عمر مفید و کارایی یخچال، زیبایی و ظاهر آن را نیز بهبود می‌بخشد. ورق استیل می‌تواند طرح‌های مختلفی داشته باشد که شبیه به مصالح طبیعی مانند سنگ، چوب و آینه باشند. این طرح‌ها با استفاده از رنگ‌ها و روکش‌های مختلف بر روی ورق کامپوزیت ایجاد می‌شوند.

سوالات متداول

ورق استیل بگیر چیست؟

فولاد ضد زنگی که خاصیت آهن ربایی دارد.

آیا فولاد‌های ضد زنگ بکارگرفته شده در یخچال‌های مختلف یکسان هستند؟

خیر زیرا در جهان بیش از ۱۵۰ فولاد ضدزنگ شناسایی شده است.

آیا فقط بدنه یخچال از استیل ساخته می‌شود؟

خیر موتور، دیواره‌های داخلی و… نیز از استیل ساخته شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *