فرق اصلی ورق سیاه و ورق روغنی در نحوه ساخت است به طوری که ورق سیاه با استفاده از فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود، ولی ورق روغنی طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. اطلاع از تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه برای مصرف‌کنندگان و خریداران اموضوعی بسیار مهم است. ورق های سرد و گرم علاوه بر فرآیند تولید در کیفیت مواد نیز تفاوت دارند. کیفیت مواد استفاده شده در ورق‌هایی که با فرآیند نورد سرد ساخته می‌شوند، بالاتر است. ورق‌ های گرم پیش از کم شدن دما، به طور مستقیم به خط تولید قطعات فولادی فرستاده خواهند شد. با  کم شدن دمای ورق های تولید شده با فرایند نورد گرم، حجم آن ها نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه شکل‌پذیری ورق های روغنی در مقایسه با ورق های سیاه بیشتر است.

در ادامه ورق سیاه و ورق روغنی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. شرکت بازرگانی پولاد ورق سیاه و ورق روغنی را در ابعاد دلخواه و مورد نیاز مشتریان عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

ورق سیاه

فرق ورق سیاه و ورق روغنی در ابعاد

فرآیند تولید ورق ‌های سیاه نسبت به فرآیند تولید ورق روغنی خشن‌تر است و ضخامت آن‌ها نیز تحت فرایند نورد گرم از 25 میلیمتر به 6 میلیمتر کاهش می‌یابد. اگر که ضخامت ورق ‌های سیاه 6 میلیمتر باشد، می ‌توان با پیچاندن آن‌ها به دور یک محور، کویل ورق سیاه را تهیه کرد. این کویل های ورق سیاه به عنوان مواد اولیه به فرایند نورد سرد فرستاده خواهند شد و طی فرایند نورد سرد، ضخامت این ورق ها به میزان قابل توجهی کم می‌شود. در اغلب مواقع ورق های سیاه توسط مشتریانی خریداری می‌شوند که کیفیت ورق برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار نیست.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نظر کیفیت

ورق های سیاه به وسیله‌ی دستگاه های بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها نسبت به ورق های روغنی کمتر است. از آن‌جا که دستگاه های بزرگ باید دارای شکل متفاوتی باشند، برای ساخت و تولید آن‌ها از ورق‌های گرم استفاده می‌شود.

میزان سختی ورق های سرد بالاتر بوده و سطحی تقریباً صاف و یکنواخت دارند. ورق های سرد در ترکیبات خود از میزان کربن کمتری برخوردارند و به دلیل قرار گرفتن تحت فرآیند آنیلینگ نرم‌تر نیز هستند. در نتیجه، استحکام ورق های سیاه در مقایسه با ورق های روغنی بیشتر است. ورق های روغنی نسبت به ورق های سیاه قیمت بالاتری دارند، چراکه فرآیند نورد سرد،فرآیندی بسیار پیچیده است.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر نوع نوع کاربرد

در مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی دریافتیم که ورق‌های گرم به منظور ساخت و تولید دستگاه های بزرگ بکار گرفته می‌شوند، به این علت که که این دستگاه‌ها باید شکل متفاوتی داشته باشند. در کارخانجات تولید فولاد، به طور معمول ورق‌های گرم در قالب ماده اولیه برای تولید ورق های سرد کاربرد دارند.

ورق های سرد در ساخت و تولید قطعاتی که ابعاد کمتر و کوچکتری داشته و در عین حال به انعطاف بالاتری نیاز دارند، به کار می‌روند.کاربرد ورق های سرد معمولا در ساخت و تولید لوازم خانگی و قطعات خودرو و صنعت ساختمان‌سازی است.

ورق روغنی

مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی در عیوب و مزایا

  • ابعاد ورق های روغنی در مقایسه با ورق‌های سیاه از دقت بیشتری برخوردار هستند.
  • ورق‌های گرم نسبت به ورق های سرد تنوع بیشتری در شکل و طراحی دارند.
  • خاصیت انعطاف‌پذیری ورق های روغنی نسبت به ورق های سیاه بیشتر است.

تفاوت فرآیند تولید ورق روغنی و ورق سیاه

در فرآیند تولید ورق سیاه، تختال‌ها و شمش‌ها از قفسه‌های مختلف نورد عبور می‌کنند. در نهایت این قطعه‌های فولادی به مفتول، لوله، میلگرد یا سایر مقاطع فلزی تبدیل می‌شوند. محصولات تولید شده طی فرآینذ نورد گرم، ذر طی فرآیند نورد به قطعات صنعتی و پرکاربرد مثل تسمه و فویل با کیفیت بالا، ورق های روغنی و… تبدیل خواهند شد. عملیات نورد گرم یا نورد سرد، به منظور کاهش دادن ضخامت قطعات فلزی با بالا بردن کیفیت انجام می‌شوند. کم کردن اندازه طول و عرض ورق، نسبت به کاهش دادن ضخامت آن از اهمیت کمتری برخوردار است، در نتیجه، کاهش ضخامت ورق ها، پهنای آن ها افزایش می‌دهد. برای تهیه ورق هایی با ضخامت مطلوب و مناسب، غلطک‌ها باید به درستی تنظیم شوند.

فرآیند نورد چیست؟

طی فرآیند نورد، فلز میان دو غلتک در حال چرخش قرار خواهد گرفت. انجام نورد روش های مختلفی دارد که با توجه به شرایط مختلف انتخاب می شود، این شرایط شامل موارد زیر است:

  • وضعیت حرارتی: وضعیتی حرارتی به این معناست که کدام نوع عملیات نورد، سرد یا گرم، باید روی فلز انجام شود.
  • جهت نورد: عملیات نورد به سه صورت عرضی، پیچی یا طولی قابل انجام است.
  • شکل فلز: شکل فلز می‌تواند به دو صورت ورق یا شمش باشد.
  • وضعیت حرکت غلطک: حرکت غلطک می‌تواند به دو صورت پیوسته یا رفت و برگشتی انجام پذیرد.به منظور تولید یک قطعه فلزی با خواص مکانیکی همگن، می‌توان از غلطک‌هایی استفاده کرد که در خلاف جهت هم می‌چرخند.

فولاد گرم

گرم کاری یا کارگرم چیست؟

اگر فرایند شکل‌دهی به قطعات فلزی در حرارت بالا انجام پذیرد، به این فرآیند گرم کاری یا کارگرم گفته می‌شود.

سردکاری یا کارسرد به جه معنی است؟

منظور از سرد کاری یا کار سرد، بیشتر بودن افزایش کار سختی فولاد در مقایسه با نرم‌شدگی حاصل از حرارت است.

خرید ورق سیاه و ورق روغنی

برای خرید ورق سیاه و خرید ورق روغنی می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی با مشاوران ما در تماس باشید. کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد می‌توانند به تمام پرسش‌های شما در مورد تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی و قیمت این فلزات پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *