فولاد از گذشته تا کنون یکی از گزینه‌های مواد ترجیحی در ساخت و ساز بوده‌است، زیرا ساخت آن زمان کمتری می‌برد و به ترکیبی عالی از سبکی، استحکام بالا و سهولت ساخت کمک می‌کند. همچنین تیرآهن هاش نیز بویژه در زمان حاضر اهمیت زیادی پیدا کرده‌است که برای آشنایی بیشتر با آن با ما همراه باشید.

تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن هاش یک تیرآهن سازه‌ای است که از فولاد نورد شده ساخته شده است. فوق العاده قوی است. نام خود را به این دلیل گرفته است که مانند یک هاش بزرگ در سطح مقطع به نظر می‌رسد. تیرآهن هاش دارای فلنج‌های پهن‌تری نسبت به تیرآهن I است، اما تیرآهن I دارای لبه‌های مخروطی است.

اولین ساختمان فولادی جهان، ساختمان رند مک نالی در سال 1889، به تیرآهن I لحظه‌ای عالی برای نشان دادن قدرت خود داد. هالبو تیرآهن I را اختراع کرد، اما یک مهندس انگلیسی به نام هنری گری آن را کامل کرد. این یک جزء مهم در پروژه‌های ساختمانی تجاری بوده است.

اگر صحبت از فولاد شد، تیر‌های هاش H و I دو مورد از رایج‌ترین اعضای سازه‌ای هستند که در ساخت و ساز برای پشتیبانی از ساختمان‌ها و دیوار‌ها استفاده می‌شوند. بیایید نگاهی به این دو عضو ساختاری بیندازیم.

تیرآهن H و تیرآهن I

تیر هاش همانطور که از نامش پیداست یک عضو ساختاری هاش شکل است که از فولاد نورد ساخته شده است و به عنوان تیر فلنج پهن شناخته می شود. این یکی از پرکاربرد‌ترین اعضای سازه‌ای در ایالات متحده است.

به نظر می‌رسد یک “هاش” در سطح مقطع است و فوق‌العاده قوی است و سطح بیشتری در سطح مقطع تیر دارد. از سوی دیگر، تیر I به عنوان تیرآهن هاش نیز شناخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد که یک «I» از سطح مقطع است. در اصل تیری از فولاد نورد شده یا تیری با مقطعی به شکل حرف بزرگ I است.

تیر آهن هاش و آی

تفاوت تیرآهن H و تیرآهن I

تفاوت بین تیرهای هاش و I در نسبت فلنج به باند است. تیرآهن هاش تمایل دارد سنگین‌تر از تیرآهن I باشد، به همین دلیل است که برخی می‌گویند از تیرآهن I بهتر است، اما این موضوع ذهنی است، زیرا تیرآهن هاش به طور کلی سنگین‌تر است. یک تیرآهن  I به شکل I است. تیرآهن  I از دو صفحه افقی تشکیل شده است که به عنوان فلنج شناخته می شوند که توسط یک جزء عمودی یا پود به هم متصل می شوند.

تیرآهن I دارای لبه های مخروطی است و نام خود را به این دلیل گرفته است که وقتی از طریق مقطع آن را می بینید مانند یک حرف بزرگ به نظر می رسد. با یک تیر I، ارتفاع مقطع بیشتر از عرض فلنج آن است.

از نظر طراحی، تیرآهن هاش دارای فلنج‌های طولانی‌تر، عریض‌تر و سنگین‌تر از تیرهای I هستند، اما هر دو عبارت تیرآهن هاش و تیر I را می‌توان به جای هم استفاده کرد و معمولاً تیرهای فولادی چند لایه (RSJ) نامیده می‌شوند.

عنصر افقی در بالا و پایین تیر را فلنج می گویند که معمولاً در تیرهای I باریک‌تر است، اما تقریباً به همان اندازه پهن است. ارتفاع یک تیرآهن هاش ضخیم‌تر است، که آنها را نسبتاً قوی‌تر از تیرهای I می‌کند.

تیرآهن هاش شبیه یک تکه فلز به نظر می‌رسد اما دارای یک اریب است که در آن سه قطعه فلز به هم می‌رسند.  تیر I با جوشکاری یا پرچ کردن ورقه‌های فلزی به یکدیگر ساخته نمی‌شود و تنها یک تکه فلز است.

کاربرد تیرآهن هاش

تیرآهن هاش از فولاد با مقاطع اقتصادی ساخته شده‌اند، با سطح توزیع مقطع بهینه‌تر و نسبت مقاومت به وزن مناسب‌تر، به این معنی که می‌توانند استحکام بیشتری را در واحد وزن ارائه کنند. این باعث می‌شود که جوشکاری تیرآهن هاش نسبتاً ساده‌تر از تیرهای I باشد و با توجه به سطح بیشتر آن در سطح مقطع، دارای میزان مقاومت بالایی در نظر گرفته می‌شود.

از آن‌جایی که تیرآهن هاش دارای دیواره‌ها و فلنج‌های ضخیم‌تر هستند، برای نیم‌ساخت‌ها، سکوها، پل‌ها و سایر ساختمان‌های مسکونی و تجاری معمولی ایده‌آل هستند. فلنج‌های پهن معمولا در پروژه‌های مسکونی استفاده می‌شود. ابعاد داخلی تیرهای هاش ثابت است تا آنها را به انتخاب ترجیحی مواد در ساختار تریلر و کامیون تبدیل کند.

ویژگی های تیرآهن هاش

  • به طور کلی بسیار سنگین‌تر از تیرآهن I است، به این معنی که می‌تواند وزن بیشتر دریافت کند.
  • دارای یک شبکه مرکزی ضخیم‌تر است، به این معنی که به طور کلی قوی‌تر است.
  • قابل نصب است، به این معنی که می‌توان آن را در هر اندازه و ارتفاعی نصب کرد.
  • آن را می‌توان برای دهانه‌های تا 330 فوت استفاده کرد.
  • دارای فلنج‌های بالا و پایین هستند که بیشتر از فلنج‌های تیرهای I از تار بیرون می‌آیند.
  • شبیه یک تکه فلز است اما دارای یک پخ است که در آن سه قطعه فلز به هم می‌رسند.

معایب و مزایای اصلی تیرآهن H

تیرهای فولادی قوی و همه‌کاره هستند، اما در مقایسه با تیرهای چوبی دارای معایبی هستند. تیرهای فولادی آسمان خراش‌ها را ممکن می‌کند. تیرهای فولادی هزینه بالایی دارند، سنگین هستند، به مرور زمان زنگ می‌زنند و محیط را آلوده می‌کنند.

تیرهای‌هاش به دلیل شکل مقطع کمی متفاوت، تار مرکزی ضخیم‌تر و فلنج‌های پهن‌تر، می‌توانند بارهای بزرگتری را نسبت به تیرهای I تحمل کنند. در حالی که هر دو سازه های باربر سودمند هستند، به دلیل اینکه تیرهای هاش می توانند برای مدت طولانی باز شوند، برای پروژه‌های مقیاس بزرگتر قابل اعتمادتر هستند.

تیر آهن هاش که سر آن شکل H است

سوالات متداول

تیرآهن H قوی تر است یا تیرآهن I؟

تیرآهن هاش دارای یک شبکه مرکزی ضخیم‌تر است، به این معنی که اغلب قوی‌تر است. تیرآهن I: یک تیرآهن I اغلب دارای یک شبکه مرکزی نازک‌تر است، به این معنی که اغلب قادر به تحمل نیرویی به اندازه یک تیرآهن هاش نیست.

طولانی‌ترین تیر فولادی چند متر است؟

تعریف دهانه: دهانه بلند به عنوان هر چیزی بیش از 12 متر در نظر گرفته می‌شود. این‌جا دهانه‌های بیش از 20 متر را می‌توان به‌دست آورد. به طور کلی دهانه‌های طولانی منجر به فضاهای داخلی انعطاف‌پذیر و بدون ستون، کاهش هزینه‌های زیرسازی و کاهش زمان نصب فولاد می‌شود.

آیا تیرآهن هاش استاندارد است؟

تیرها یا ستون‌ها تحت استاندارد دارای عرض فلنج اسمی مانند عمق تا عمق نامی تیر 300 میلی متر هستند. عمق تیر بزرگ‌تر از 300 میلی متر دارای عرض فلنج اسمی 300 تا 400 میلی متر است. تیرها و مقطع ستون با فلنج سنگین، متوسط ​​و سبک و ضخامت شبکه ساخته می‌شوند.

اندازه استاندارد تیر برای ساختمان چیست؟

در یک ساختمان مسکونی 9 × 12 اینچ یا 225 میلی متر × 300 میلی متر طبق (کدهای IS) است. حداقل اندازه تیر RCC نباید از 9 × 9 اینچ یا 225 میلی متر × 225 میلی متر با اضافه کردن ضخامت دال که 125 میلی متر است کمتر باشد.

چگونه اندازه تیرآهن را انتخاب کنم؟

برای محاسبه عمق لازم یک تیر، دهانه (بر حسب اینچ) را بر 20 تقسیم کنید. برای مثال، دهانه 25 اینچ 25×12 / 20 = 15 اینچ خواهد بود. عرض این تیرآهن بین 1/3 و 0.5 عمق خواهد بود. ابعاد یک تیر یکسان است، اما فلنج ضخیم‌تر است.

چگونه حجم تیرآهن هاش را محاسبه می‌کنید؟

ابتدا ضخامت ضربدر ارتفاع ضربدر طول قسمت مرکزی تیر هاش را ضرب کنید تا حجم آن بر حسب اینچ مکعب بدست آید. انجام این مرحله برای مثال استفاده شده در بالا منجر به 3 اینچ در 15 اینچ در 130 اینچ یا 5850 اینچ مکعب می‌شود.

ماشین‌کاری میله های تیرآهن هاش دشوارتر است. بنابراین اغلب گران‌تر هستند. میله‌های تیرآهن I ساده‌تر تولید می‌شوند. و گاهی اوقات می‌توانند سبک‌تر از تیرآهن‌های هاش باشند. همه متغیرهای دیگر برابر هستند. میله‌های تیرآهن هاش دارای قوی‌ترین طراحی هستند.

جمع بندی

اگرچه اصطلاحات تیر هاش و I اغلب به جای یکدیگر در صنعت ساخت و ساز استفاده می شوند. اما گفتن اینکه یکی بهتر از دیگری است کاملاً ذهنی است.هر دو متداول‌ترین تیرهای فولادی سازه‌ای هستند. که در فولاد سازان سازه‌های مختلف به عنوان تیرهای تکیه گاه برای ساخت ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند.

هر دو در ظاهر تقریباً یکسان به نظر می‌رسند. با این تفاوت که از نظر هندسی متفاوت هستند. این دو نسخه از تیرهای سازه‌ای فولادی هستند. که در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند.

از نظر فنی، یک تیر I را می‌توان به عنوان یک تیرآهن هاش با خواص مکانیکی کمی متفاوت، مانند نسبت مقاومت به وزن، ظرفیت بار، استحکام کششی و غیره نام برد.شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با استفاده از شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان بازرگانی پولاد تماس بگیرید. قیمت تیرآهن، مثل قیمت وتیراهن هاش و قیمت تیرآهن لانه زنبوری را نیز می‌توانید با کمک جدول قیمت دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *