استفاده از مصالح ساختمانی با خواص بهتر هدف اصلی متخصصین و کارشناسان صنعت ساختمان‌سازی است. فولاد به دلیل داشتن قیمت مناسب و مقاومت بالا نسبت به سایر مصالح ساختمانی، بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی مورد توجه و استفاده قرارگرفته‌است. آهن خام، در کارخانه های ذوب آهن با استفاده از فرایند احیا از سنگ آهن، تولید می‌شود. پس از آن عناصری مختلفی به آهن خام افزوده و یا از آن کم می‌شوند تا شمش های فولادی به دست آیند. هر عنصر تاثیرات خاص خود را بر فولاد خواهد گذاشت.در ادامه انواع فولاد را به شما معرفی می‌کنیم تفاوت فولاد ST37 با فولاد ST52 را نیز بررسی می‌کنیم.

شرکت بازرگانی پولاد انواع فولاد را در ابعاد دلخواه و مورد نیاز شما عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت فولاد و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

عناصر موجود در فولاد

وجود هر یک از عناصر زیر در ترکیبات فولاد خواص خاصی را در آن ایجاد کرده و یا بهبود می‌بخشد. عناصر موجود در ترکیبات فولاد عبارتند از:

  • کربن: اضافه کردن کربن به فولاد، مقاومت آن را تا مقدار معینی افزایش می‌دهد ولی فولاد شکننده و ترد خواهد شد. مقاومت این فلز در برابر بارهای دینامیکی نیز کاهش می‌یابد.
  • منگنز : اضافه کردن منگنز به فولاد مقاومت آن را در برابر ضربه و ساییدگی افزایش خواهد داد و شکل‌پذیری این فلز را نیز بالا می‌برد.
  • سیلیسیوم : افزودن عنصر سیایسیوم مقاومت فولاد در برابر خوردگی را زیاد می‌کند.
  • نیکل و مس: افزایش هر دوی این عناصر به فولاد شکل‌پذیری آن را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

فولاد st37

فولاد کربن دار چیست؟

اگر فولادی علاوه بر آهن، کربن و آلیاژهای مختلف داشته باشد، به آن فولاد کربن دار گفته می‌شود. توجه داشته باشید که حداکثر میزان کربن 1.7 درصد، منگنز 1.65 درصد، سیلیکون 0.6 درصد و مس 0.6 درصد باشد. فولادهای کربن دار بین آهن خالص با صفر درصد کربن و چدن با 1.7 درصد کربن قرار دارد. فولاد براساس درصد کربن به شکا زیر دسته بندی می شوند:

  • فولاد کم کربن : میزان کربن در آن کم‌تر از 0.15 درصد است.
  • فولاد با کربن ملایم : میزان کربن در آن حدود 0.15 تا 0.29 درصد است.
  • فولاد با کربن متوسط : میزان کربن در آن حدود 0.30 تا 0.59 درصد است.
  • فولاد با کربن زیاد : میزان کربن در آن حدود 0.60 تا 1.7 درصد است.

افزایش درصد کربن تنش تسلیم را افزایش می‌دهد، شکل‌پذیری فولاد را کم می‌کند و در جوش پذیری فلز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اگر مقدار کربن از 3 درصد بیشتر شود، عمل جوشکاری بسیار پرهزینه خواهد شد، چراکه به پیش گرمایش، پس گرمایش و الکترودهای خاص نیاز خواهید داشت.

ورق سیاه st37

پرکاربردترین فولادها کدامند؟

از پر کاربرد ترین و پرمصرف‌ترین فولادهای ساخته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد st37 یا فولاد نرمه : این فلز یک فولاد با کربن ملایم است که در حدود 0.15 تا 0.29 درصد کربن دارد. این نوع فولاد پله تسلیم مشخصی نیز دارد و بیشتر در صنعت ساختمان سازی و ساخت پروفیل های ساختمانی کاربرد دارد. در کشورایران فولاد st37، بیشترین مورد استفاده را به عنوان فولاد ساختمانی دارد. خواص مکانیکی خوب و جوش پذیری قابل قبول این نوع فولاد  آن را برای استفاده صنعت ساختمان مناسب می‌کند .

فولاد st52 یا فولاد پرمقاومت کم آلیاژ : فولادهای st52 با اضافه کردن مقادیر بسیار کمی آلیاژ مثل کروم، کلمبیم، مس، منگنز، نیکل و … به فولادهای کربن دار حاصل می‌شوند. اضافه کردن این عناصر آلیاژی ساختمان بلوری آهن را ریزتر می‌کند و مقاومت آن را افزایش می‌دهند. فولاد st52 نیز پله تسلیم مشخصی دارد و از قابلیت جوش‌پذیری بالایی نیز برخوردار است. این نوع فولاد در انواع صنایع مختلف کاربرد دارد.

قیمت فولاد st52 با قیمت فولاد st37 تفاوت چندانی ندارد و مقاومت آن نیز از فولاد st37 بالاتر است، پس در برخی موارد در صنعت ساختمان‌سازی از آن جای st37 استفاده می‌کنند. استفاده از فولاد St52 به جای st37 در بیشتر موارد وزن فولاد مصرفی را نیز کم می‌کند، پس استفاده از آن می‌تواند از نظر مالی به صرفه‌تر باشد.

عدد بعد از حروف ST به چه معناست؟

عدد پس از حروف st  تنش نهایی فولاد را بر حسب کیلوگرم بر میلیمترمربع نشان می‌دهد. تنش تسلیم فولاد ST37  برابر با ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تنش نهایی آن ۳۷۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. تنش تسلیم فولاد ST52  برابر ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع و تنش نهایی آن ۵۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است.

فولاد st52

تفاوت فولاد ST37 با فولاد ST52 چیست؟

  • مقاومت فولاد st52 نسبت به فولاد st37 بسیار بالاتر است ولی از شکل‌پذیری کمتری برخوردار است.
  • میزان کربن در فولادهای st52 بالاتر است که این موضوع علت شکل پذیری پایین فولاد st52 را توضیح می‌دهد.
  • فولادهای st52 در دسته فولادهای پر مقاومت و کم آلیاژ قرار دارند و با فولاد خشکه یا فولادهای آبدیده و بازپخت شده تفاوت دارند.
  • تمامی فولادهای ساختمانی وزن مخصوص یکسان و مشابهی دارند بنابراین وزن فولاد st37 و وزن فولاد st52 تفاوتی ندارند.
  • فولادهای st52 در ترکیبات خود کربن و منگنز بیشتری دارند، پس از استحکام بیشتری برخوردار هستند و دذ صنایع مختلف کاربرد دارند.
  • استفاده از فولاد St52 به جای فولاد st37 یا استفاده از این دو به شکل ترکیبی معمولا وزن فولاد مصرفی در ساختمان‌سازی را کم می‌کند.

قیمت آهن آلات و فولاد

در این‌جا با تعریف و انواع پرکاربرد فولاد آشنا شدید. انواع فولاد در صنایع مختلف بسیار مهم، پرمصرف و پرکاربرد هستند. برای خرید انواع آهن آلات و اطلاع از قیمت آهن و میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت میلگرد، قیمت ورق استیل و قیمت ورق به روز می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد می‌توانند به تمام سوالات شما در مورد انواع فلزات، کاربرد و قیمت آن‌ها پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *