سلامت مواد غذایی و جلوگیری از آلودگی این محصولات برای تولیدکنندگان صنایع غذایی و مصرف‌کنندگان اهمیت ویژه‌ای دارد. پس تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری روبرو هستند و باید مقررات سختگیرانه‌ی ایمنی مواد غذایی  را رعایت کنند. استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ از پرکاربردترین آلیاژهای مورد استفاده در ساخت تجهیزات صنعت غذایی است. استنلس استیل نقش مهمی را در تولید و ایمنی مواد عذایی می کند و بخش عمده مواد بکار گرفته شده در صنایع غذایی را شامل می‌شود. از کاربرد استیل در صنایع غذایی میتوان به استفاده از آن در فرآیند ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی، اشاره کرد.

کاربرد استیل در صنایع غذایی، تمامی مراحل از برداشت مواد اولیه تا نگهداری، پخت و حتی سرو مواد غذایی را دربرمی‌گیرد. انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ در بازار موجود است اما همه‌ی انواع فلز ضد زنگ مناسب استفاده در صنایع غذایی نیستند. در ادامه نگاهی به کاربرد ورق استیل در صنعت غذایی می‌اندازیم. و آلیاژهای پرکاربرد در این صنعت را بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت ورق استیل، خرید انواع ورق استیل و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت‌های مختلف می‌توانید با شماره‌های درج شده رد سایت تماس بگیرید.

کاربرد ورق استیل در صنایع غذایی

تاریخچه کاربرد استیل در صنایع غذایی

استنلس استیل برای اولین بار در ساخت چاقوهای آشپزخانه به کار گرفته شد. پس از آن نیز این آلیاژ در تولید سایر تجهیزات آشپزخانه استفاده شد. در گذشته از مواد مختلفی مانند آلیاژهای پایه مس و آلیاژهای حاوی سرب در صنایع لبنی استفاده می‌شد. که باعث به خطر انداختن سلامت مصرف‌کنندگان و ضرر مالی تولیدکنندگان شد. همین امر راه را برای استفاده از آلیاژهای استنلس استیل باز کرد و ما امروزه شاهد انواع کاربرد استیل در صنایع غذایی هستیم. ورق استیل ضدزنگ در برابر عوامل خورنده شیمیایی مقاومت بالایی دارد و به راحتی نیز تمیز می‌شود.

موسسه ملی استاندارد آمریکا در اواخر دهه 1920 میلادی، استانداردهایی را در جهت توسعه بهداشت و سلامت صنایع غذایی منتشر کرد. که امروزه از این استانداردها برای تعیین صلاحیت آلیاژهای مختلف برای استفاده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. البته شایان ذکر است که این استانداردها در حال بروزرسانی و بهینه شدن هستند.

کاربرد استیل 316 در صنایع غذایی

در سال 1946 ورق استیل 304 و ورق استیل 316 برای نخستین بار در ساخت تجهیزات فرآوری، تولید و نگهداری محصولات لبنی به کار گرفته‌شدند. این آلیاژها استانداردهای مربوطه را رعایت کرده و تمامی مراحل کنترل کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند. در نتیجه در صنایع غذایی و لبنی که تضمین سلامت، بهداشت و ایمنی مواد غذایی در آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به کار گرفتن ورق استیل بهترین گزینه در جهت ساخت نجهیزات مورد نیاز این صنایع و تحقق هدف سلامت و ایمنی محصولات است.

مطابق اداره غذا و داروی آمریکا، آلیاژهای استفاده شده در صنایع غذایی باید موارد زیر را داشته باشند:

  • دوام بالا، مقاومت در مقابل خوردگی و جذب ناپذیری
  • داشتن وزن و ضخامت کافی به منظور مقاومت در مقابل شستشو
  • سطح نرم و قابل پاکسازی
  • مقاوم در برابر خراش، ایجاد حفره، تغییر شکل دادن و تجزیه
  • مانع از انتقال مواد مهلک یا رنگ، مزه یا بو ها به غذا

کاربرد استیل در صنایع غذایی

فولادهای زنگ نزن به صرف داشتن برچسب ایمن برای غذا، به گزینه‌ی مناسب برای استفاده در فرایند تولیدی در صنایع غذایی تبدیل نمی‌شوند. هر گرید از استنلس استیل‌ها، ترکیبات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن‌ها را برای استفاده در بخش خاصی از صنایع غذایی ایده‌آل و مناسب می‌کند. برای مثال ورق استیل 304، ورق استیل 430 و ورق استیل 316 از گریدهایی هستند که در صنعت غذایی کاربرد فراوانی دارند.

از جمله کاربرد استیل در صنعت غذایی می توان به ساخت تجهیزات آشپزخانه، از ظروف پخت و پز تا  سرو غذا مانند قاشق، چنگال، چاقو و همچنین تجهیزات نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی اشاره کرد. کاربرد استیل دز صنایع غذایی به این علت است که این آلیاژها زنگ نمیزنند، سطح آن‌ها به راحتی پاکسازی و ضدعفونی می‌شود، بر طعم مواد غذایی تاثیری ندارند و ظاهر آن‌ها را نیز تغییر نمی‌دهند.

کاربرد استیل ۳۰۴ در صنایع غذایی

ورق استیل 304 پرکاربردترین آلیاژ در بین فولاد های زنگ نزن است. که نسبت به گرید 316 از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده و. ورق استیل ۳۰۴ انتخابی اقتصادی و به صرفه است. ورق استیل ۳۰۴ از مقاومت خوبی در برابر اکثر اسیدهای اکسید کننده برخوردار است. این امر ، تمیزکاری استیل 304را نیز راحت‌تر کرده، و از این رو برای ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی انتخابی ایده آل خواهد بود.

کاربرد استیل 430 در صنایع غذایی

ورق استیل 304 قابلیت جوش‌پذیری و شکل گیری مناسبی نیز دارد که این گرید را برای ساخت بسیاری از وسایل و تجهیزات صنعت غذایی مناسب می‌کند. از عمده ترین کاربردهای ورق استیل 304، بکارگیری آن در ساخت تجهیزات فرآوری شیر است. از موارد کاربرد استیل در صنایع غذایی می‌توان به ساخت یخچال صنعتی، گاز، سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی صنعتی، دستگاه تخمیر و مخازن ذخیره و نگهداری اشاره کرد. این گرید از مقاومت خوبی در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی موجود در میوه جات، گوشت ها و شیر برخوردار است.

کاربرد استیل ۳۱۶ در صنایع غذایی

استنلس استیل ۳۱۶ یک آلیاژ فولاد ضد زنگ آستنیتی است و درصد بالایی از کروم و نیکل را در ترکیبات خود دارد. این آلیاژ فولادی، می‌تواند درجه حرارت بیش از ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد یا ۱۴۷۲ درجه فارنهایت را تحمل کند. و می‌تواند در بسیاری از فرآیندهای ساخت مواد غذایی به کار گرفته شود.

آلیاژ ۳۱۶ به دلیل داشتن عنصر مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود،  در برابر اسیدها، قلیاها و کلریدها مقاوم بوده و استحکام بالایی دارد. این امر ورق استیل 316 را به یک ورق فولادی ایده‌آل برای استفاده در فرآیندهای مواد غذایی بدل می‌کند. سایر فولادهای ضد زنگ آستنیتی مانند گرید SS 304 در صورت قرارگیری در معرض نمک‌ها، دچار خوردگی حفره‌ای شدید می‌شوند. معمولا ورق استیل 316 نسبت به استیل ۳۰۴ قیمت بالاتری دارد. اما مقاومت بالای گرید ۳۱۶ در مقابل خوردگی این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند.

کاربرد استیل ۴۳۰ در صنایع غذایی

فولاد ضد زنگ ۴۳۰ شباهت بسیاری به گرید فولاد ضد زنگ ۳۱۶ دارد. میزان کروم موجود در این دو آلیاژ برابر است اما مقدار نیکل در آن‌ها متفاوت دارد که همین امر استنلس استیل 430 را به گزینه ای ایده‌آل و اقتصلدی برای تولیدکنندگان صنایع مواد غذایی تبدیل کرده است.

کاربرد استیل در صنعت غذایی

گرید SS 430 یک آلیاژ فریتیک و آلیاژی مغناطیسی یا بگیر بوده. و این موضوع عمده‌ترین تفاوت‌ استیل ۴۳۰ و ۳۱۶ است. آلیاژهای فریتی مانند آلیاژ SS 430 در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. این گرید در مقابل اسید نیتریک و اسیدهای آلی مقاومت خوبی دارد. و می‌تواند با ترکیبات ملایم اسیدی برای مدت طولانی در تماس قرار بگیرد. ورق استیل 430 بگیر در برابر گوگرد و اکسیداسیون نیز مقاومت خوبی نشن می‌دهد. این آلیاژ به اندازه استنلس استیل ۳۱۶ در برابر اسیدهای رقیق به جا مانده مقاومت ندارد. و این موضوع به دلیل وجود مقدار کمی نیکل در ترکیبات این گرید است.

بهترین استیل برای استفاده در صنایع غذایی کدام است؟

برای پاسخ به این سوال که بهترین آلیاژ فولاد ضد زنگ در مواد غذایی کدام است. یا اینکه کدام استیل برای استفاده در صنایع غذایی بی‌خطر است، به کاربرد استیل در صنایع غذایی مختلف بستگی دارد. می‌توان گفت که معمولاً استیل ۳۱۶ در ساخت ظروف انتخاب مناسبی است. چرا که استیل درSS 316 برخورد با نمک و ترکیبات اسیدی مقاومت بالاتری دارد. و از نظر شیمیایی مقاوم تر است. استیل ۴۳۰ در برابر درجه حرارت بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. و یک جایگزین مناسب و ارزان قیمت برای فرآیند تولید مواد غذایی با درجه حرارات بالا خواهد بود.

می توان به کمک الکتروپولیش مقاومت این دو آلیاژ را افزایش داد. این فرآیند لایه اکسید محافظ فولاد را بهبود می‌بخشد. و برآمدگی و فرورفتگی‌های میکروسکوپی سطح آلیاژ را نیز از بین می برد. در نهایت میزان چسبندگی مواد غذایی به فولاد کاهش یافته و پاکسازی آن نیز آسان‌تر می‌شود.توجه کنید که نگهداری از تجهیزات ساخته شده با فولاد ضد زنگ نقش مهمی در افزایش طول عمر مفید آن‌ها دارد. برای مثال ورق های فلزی نباید با استفاده از یک فولاد ساده یا برس آهنی خراش بردارند. چرا که در این حالت لایه اکسید محافظ آن از بین می‌رود.

کاربرد استیل 304 در صنایع غذایی

علل انتخاب ورق استیل در صنایع غذایی

استفاده از ورق استیل در ساخت تجهیزات و لوازم صنعتی بسیار رایج است . استنلس استیل با بدن انسان به طور کامل سازگاری دارد. و به همین دلیل در صنایع غذایی و دارویی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. . عدم واکنش ورق استیل با مواد غذایی مهم‌ترین دلیل در بکارگیری این آلیاژها در صنایع غذایی است. اما دلایل دیگری نیز در انتخاب و کاربرد استیل در صنایع غذایی نقش دارند که در این دلایل عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • استحکام
  • تمیز کردن آسان
  • سطح بدون واکنش
  • هزینه مناسب

ورق استیل در صنعت غذایی

کاربرد استیل در صنایع غذایی بسیار گسترده است. و علاوه بر آماده‌سازی امکانات لازم برای تولید، نگهداری، بسته بندی و سایر فرآیندهای مربوط به این صنعت، مواد غذایی را از آلودگی های محیطی در امان نگه می‌دارد. و به این ترتیب به سلامت جامعه کمک شایانی می‌کند. برای خرید استیل ورق استیل ۳۰۴ می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. بهتر است پیش از ثبت سفارش و نهایی کردن خرید خود، برای اطلاع از قیمت ورق استیل 430 و قیمت ورق استیل 316 با مشاوران ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *