ورق های استیل تنوع بسیاری دارند و انواع و مدهای متنوع . شرکت بازرگانی پولاد به عنوان یکی از قدیمیترین و بزرگترین شرکت های وارد کننده ورق های استنلس استیل .کاربرد ورق استیل را به شما معرفی می‌کند.

کاربرد ورق استیل در سازه

پانزده سال گذشته، معرفی یا بازنگری عمده کدهای طراحی ساختاری فولاد ضد زنگ در سراسر جهان را شاهد بودیم و در عین حال علاقه به استفاده از فولاد ضد زنگ(استیل) در ساخت و ساز نیز سریعتر شده است.

از لحاظ تاریخی، هزینه بالا مواد اولیه استیل، کاربرد اصلی آن را برای برنامه های تخصصی و معتبر محدود کرده است.

با این حال، ظهور کدهای طراحی، آگاهی بهتر از مزایای اضافی فولاد ضد زنگ و انتقال به سوی پایداری، استفاده گسترده تر در ساختارهای معمولی را به همراه می‌آورد.

اگر چه تعدادی از شباهت‌های بین استیل و فولاد کربن معمولی وجود دارد، خواص فیزیکی آن‌ها به‌تنهایی کافی است و نیاز به درمان جداگانه‌ای در طراحی ساختاری دارد.

علاوه بر تفاوت‌های ساده بین خواص اساسی مواد (مانند مدول یانگ و استحکام عملکرد)، تفاوت‌های اساسی بیشتری وجود دارد، مانند ماهیت منحنی فشار تنش و پاسخ مواد به‌کار سرد و درجه حرارت بالا؛ این موارد در شرایط نهایی، قابلیت کارکرد و محدودیت آتش‌سوزی وجود دارد.

این مقاله استفاده ازاستیل را به‌عنوان یک ماده ساختاری توصیف می‌کند، مفاد طرح ساختاری فعلی را مورد بررسی قرار می‌دهد، بررسی فعالیت‌های پژوهشی اخیر را انجام می‌دهد و یافته‌های مهم و پیشرفت‌های آن را برجسته می‌کند.

معرفی ورق استیل و کاربرد ورق استیل چیست؟

استنلس استیل به طور سنتی به عنوان یک راه حل عجیب و غریب برای مشکلات ساخت و ساز مهندسی در نظر گرفته شده است. در نتیجه، استفاده از استنلس استیل به عنوان یک ماده اولیه ساختاری برای ساخت و ساز استفاده می‌شود.

پیش از این، همراه با هزینه های اولیه مواد اولیه، تعدادی از مزایای استفاده از استنلس استیل، از جمله محدودیت های طراحی ساختاری محدود، دسترسی محدود به بخش (و بدون استاندارد) و عدم درک مزایای اضافی استیل در میان سازه مهندسین است.

از آنجایی که آخرین بررسی کلی مهم استفاده از فولاد ضد زنگ (استیل)در سازه ، در سال 1993 انجام شده است. پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است.

تاریخچه استنلس استیل

برای هشتاد سال گذشته، بهره وری طول عمر و زیبایی شناسی استیل الهام گرفته از معماران و طراحان به طور یکسان برای استفاده از استیل بوده است.

استنلس استیل اولین بار در سال 1912-1913 (توسط Brearley در انگلستان و Maurer و Strauss در آلمان) معرفی شد.

بریللی به این ماده به عنوان “استنلس استیل” اشاره کرد و ارنست استوارت، مدیر بخش کارد و چنگال، که اصطلاح “استیل” را تبلیغ کرد، بود.

استنلس استیل در حال حاضر به عنوان عاملی عمومی برای توصیف آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی است که حاوی حداقل 10.5٪ کروم است.

ساختار شیمیایی استنلس استیل

همانند کربن، انواعی از عناصر با درصدهای مختلف در ساختار شیمیایی استنلس استیل وجود دارد.

طبق ساختار متالورژیکی آنها، به ترتیب آستنیتی، فرتی، دوبلکس (آستنیتی-فرتیک)، ماتنسیتی و سخت شدن رسوب، این می تواند به پنج گروه اصلی تقسیم بندی شود.

علاوه بر حداقل 10.5٪ کروم (Cr) مورد نیاز برای تولید استنلس استیل مقاومت آن در برابر خوردگی، تعدادی از عناصر دیگر برای تولید آلیاي استیل لازم است.

اینها عناصر شامل کربن (C)، نیکل (Ni)، منگنز (Mn)، مولیبدن (مولکول)، مس (Cu)، سیلیکون (Ci)، گوگرد (S)، فسفر (P) و نیتروژن (N) هستند.

این عناصر هرکدام با درصدی خاص برای تولید استنلس استیل تعریف شده اند.

درصد رایج ترین کاربردهای ساختاری درصد آستنیتی و دوبلکس می باشد.

جزئیات بیشتری از آستنیتی و دوبلکس مورد بحث قرار خواهند گرفت.

استنلس استیل آستنیتی معمولا شامل 17-18٪ کروم و 8-11٪ نیکل هستند، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند و دارای ریزساختار آستنیتی هستند.

استنلس استیل دوبلکس به طور معمول شامل 22-23٪ کروم و 4-5٪ نیکل است و دارای یک میکروساختار مخلوط آستنیتی-فرتی است.

استنلس استیل دوبلکس مقاومت بیشتری در برابر سایش و مقاومت به خوردگی را نسبت به آستنیتیکها بالاتر می برد، اما با هزینه بیشتر.

علاوه بر تعداد زیادی از درصدها از فولاد ضد زنگ، همچنین تعدادی از سیستم های تعیین نامحدود ضد زنگ مختلف وجود دارد.

استیل برای ساختمان

لیست محصول استیل بدین صورت است.

برای اعضای ساختمانی، محصولات معمولی مورد استفاده در فولاد سرد شکل گرفته، عمدتا به دلیل اینکه این ها به راحتی در دسترس هستند، نیاز به سرمایه گذاری نسبتا کم برای دستیابی به توانایی های تولید دارند، و برای برنامه های کاربردی ساختاری سبک با بهره وری ساختاری بالا (و مواد) مناسب هستند.

بخش هایفولاد گرم و ساخته شده اند نسبتا کم هستند، گرچه راهنمای هدایت ساختاری در دسترس است، همان طور که در این مقاله شرح داده شده است.

رفتار فولاد در برابر فشار و استرس

فشار و استرس دو عامل فیزیزکی در عبم فیزیک مکانیک محسوب می شود. در اصطلاح علمی به فشار و استرس ( تنش و کرنش) می گویند.

نکته قابل اهمیت این است که آلیاژ‌ها و نوع مختلف فولاد به علت میزان درصد کروم و کربن متفاوت، رفتار متفاوتی در برابر (تنش و کرنش) از خود نشان می‌دهند.

در‌حالی‌که فولاد کربن دارای یک عملکرد دقیق برای یک نقطه (تنش و کرنش) تعریف شده است. وجود کربن (درصد کربن بالا) در فولاد باعث می‌شود که فولاد دارای انعطاف بیشتری در برایر نقطه شکست نشان دهد.‌ای امر قابلیت این نوع فولاد را بالا می‌برد.

برای خواص فولاد استیل معمولی آستنیتی، ورقه‌ورقه شدن (کشش در شکستگی) تقریبا ٤٠-٦٠٪ است، در مقایسه با حدود ٢٠-٣٠٪ برای فولاد کربن.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *