در پاسخ به این پرسش که استیل چیست می‌توان گفت، استیل آلیاژی بر پایه فلز آهن است. در ابن آلیاژ درصد کربن از 2% کمتر است. آلیاژ استیل در واقع با ترکیب کردن چند عنصر مختلف با آهن تهیه می‌شود. افزودن مواد مختلف به آهن برای ساخت آلیاژ استیل، خواص و ویژگی‌هایی را نیز به آهن اضافه می‌کند و برخی از خواص این فلز را بهبود می‌بخشد. استیل را با نام فولاد نیز می‌شناسند. شرکت بازرگانی پولاد انواع ورق استیل، میلگرد استیل و سایر محصولات استیل را در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز شما ارائه می‌کند. برای اطلاع از قیمت استیل ضد زنگ و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

استیل چگونه ساخته می شود؟

مواد و عناصر مختلفی به فلز آهن اضافه می‌کنند تا ساخت آلیاژ استیل انجام ‌شود. عنصر کربن یکی از عناصری است که برای ساخت آلیاژ استیل، طی یک فرآیند شیمیایی به آهن اضافه می‌شود. کربن تا میزان حداکثر 2 درصد به آهن افزوده می‌شود. نیکل و کروم نیز برای ساخت استیل به آهن اضافه می‌شوند. مواد تشکیل دهنده استیل ویژگی‌های آلیاژ استیل را تغییر می‌‌دهند مثلا کربن خاصیت مقاومت برا ایجاد می‌کند و عناصر دیگر خاصیت انعطاف پذیری استیل را به آن می‌بخشند.

درباره این که فلز استیل چیست و چگونه ساخته می شود کمی صحبت کردیم، در ادامه با ترکیبات استیل و انواع مختلف آن بیشتر آشنا می‌شویم.

استیل ضد زنگ چیست؟

استنلس استیل نوعی فولاد آلیاژی است. درصد عناصر نیکل و کروم در استیل ضد زنگ در مقایسه با سایر عناصر تشکیل دهنده استیل بالاتر است. استنلس استیل یا  فولاد ضد زنگ آلیاژی است که میزان کروم آن از ۱۰٫۵ درصد بیشتر باشد. این مقدار کروم با تشکیل لایه نازکی روی فولاد در هنگام خوردگی، از خوردگی‌های بعدی جلوگیری می‌کند و در واقع خوردگی را ترمیم کند.

میزان کربن  در بین عناصر استیل ضد زنگ، کمتر از ۱٫۵ درصد است. خواص مکانیکی، سختی و شکل پذیری استیل به میزان بقیه اجزای تشکیل دهنده استیل مثل نیکل ، مولیبدنیوم ، تیتانیوم و فلز مس وابسته است.

چگونه کروم از زنگ زدن استیل ضدزنگ جلوگیری می کند؟

اگر میزان کروم مواد اولیه استیل است از 10.5 درصد کمتر باشد استیل خورده می‌شود و در مقابل رطوبت زنگ می زند. اگر عنصر کروم حداقل 10.5 درصد باشد، کروم موجود در ترکیب در مجاورت اکسیژن ، اکسید شده و لایه‌ای عایق روی استیل تشکیل می‌دهد. این عایق آلیاژ استیل را در برابر زنگ زدن مقاوم می کند. اگر نیکل و منگنز را هم به مواد تشکیل دهنده ی استیل اضافه کنیم، میزان مقاومت در برابر خوردگی بیشتر می‌شود. این خاصیت خود ترمیمی استیل آن را به فولاد ضد زنگ  تبدیل می‌کند.

استیل ضد زنگ

انواع فولاد ضد زنگ چیست؟

  • استیل ضد زنگ آستنیتی سری 300 (Austenitic 300)
  • استیل ضد زنگ فریتی سری ۴۰۰ (Ferritic 400)
  • استیل ضد زنگ آستنیتی – فریتی (Austenitic-Ferritic Duplex)
  • استیل ضد زنگ مارتنزیتی (Martensitic)

استنلس استیل آستنیتی سری 300:

فولاد ضد زنگ آستنیتی بسیار پرکاربرد است و در حدود 80 درصد از بازار را در جهان به خود اختصاص داده‌است. این فولاد زنگ نزن در عناصر سازنده خود حداقل 7% عنصر نیکل دارد. این میزان عنصر نیکل در اجزای سازنده استیل ضد زنگ، ساختار آن را تمام آستنیتی می‌کند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی سری 300، در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و خاصیت انعطاف‌پذیری آن‌ها را برای سردکاری مناسب می‌کند. سهولت در جوشکاری و نگیر بودن نیز از خواص این نوع فولاد ضد زنگ است. فولادهای ضد زنگ آستنیتی سری 300 در ساخت مخازن نگهدارنده مواد شیمیایی، لوازم آشپزخانه، انواع یراق آلات درب‌ها و کابینت‌ها، لوله‌های صنعتی، نمای خارجی بناها و… کاربرد دارد.

استنلس استیل فریتی سری 400:

این دسته از فولادهای ضدزنگ بین ۱۲ تا ۱۷ درصد کروم دارند و مغناطیسی هستند. و از خواص فیزیکی و مکانیکی مناسبی برخوردارند. عنصر آلیاژی کروم در این استیل ضد زنگ، فاز فریت را به طور کامل پایدار می‌کند. استیل ضد زنگ سری ۴۰۰ با فولاد ساده کربنی شباهت بسیاری دارد ولی در مقابل خوردگی مقاوم‌تر است. اگر فولاد ۱۲ درصد کروم داشته باشد بیشتر در استراکچرها استفاده می‌شوند و فولادهایی با ۱۷ درصد کروم بیشتر در ساخت بویلرها، ماشین لباسشویی، دکوراسیون داخلی و لوازم خانگی به کار می‌روند.

استنلس استیل آستنیتی – فریتی:

فولاد ضد زنگ duplex ساختار هردو فاز فریت و آستنیت را با هم دارند. عناصر نیکل و کروم در ماده اولیه استیل ضد زنگ آستنیتی – فریتی وجود دارند. عنصر نیکل خاصیت انعطاف پذیری و عنصر کروم استحکام و چقرمگی را در این فولاد ضد زنگ ایجاد می‌کند. فولاد ضد زنگ آستنیتی – فریتی در صنایع پتروشیمی، کاغذسازی، کشتی‌سازی، قند و نیشکر استفاده می‌شود.

استنلس استیل مارتنزیتی:

فولاد مارتنزیتی از مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و سایش برخوردارند و یه حفظ لبه‌های تیز و زوایای قطعه کمک می‌کنند. استحکام و سختی این فولاد بالا است و می‌توان آن را عملیات حرارتی کرد. فولاد ضدزنگ مارتنزیتی مغناطیسی است و برای ساخت بلید توربین های بخار استفاده می‌شود.

گروه های اصلی استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ نگیر یا غیر مغناطیسی:

عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آلیاژ ۳۰۴، 8 تا 10 درصد نیکل و 18 تا 20 درصد کروم و حداکثر 0.08 درصد کربن است. این آلیاژ استنلس پایه نامیده می‌شود. اگر ترکیب آلیاژی استنلس استیل ۳۰۴ یا ۴۳۰۱ /۱ را تغییر دهید، آلیاژهای دیگر استیل ضد زنگ از این گروه به دست می‌آید.

استیل ضد زنگ بگیر یا مغناطیسی :

استنلس استیل 430 یا ۴۰۱۶/۱ پرکاربردترین استنلس بگیر است . اگر کروم و مولیبدن در این استیل ضد زنگ افزایش یابد، مقاومت در برابر خوردگی زیاد می‌شود. افزودن تیتانیوم و نیوبیوم نیز خاصیت جوش‌پذیری را بالا می‌برد.این استیل جذب آهنربا می‌شود.

استنلس استیل

سوالات متداول

آیا فولاد ضد زنگ، زنگ می‌زند؟

بله! فولادهای ضد زنگ در جاهای خاصی که آلودگی نداشته باشد و در آب شیرین و یا آب جاری دریا دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. شرایط محیط و ترکیبات شیمیایی فولاد عوامل موثری در زنگ زدن و خوردگی حفره‌ای فولاد ضد زنگ هستند.

جنس استیل چیست؟

استیل آلیاژی از فلز آهن با چند ماده و عنصر خاص مثل نیکل، کروم، کربن، مولیبدنیوم ، تیتانیوم، فلز مس و … است. میزان کربن این آلیاژ کمتر از 2% است.

فرق استیل ۳۰۴ با استیل ۳۱۶ چیست؟

 استیل ۳۰۴، ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل دارد و استیل ۳۱۶ از ۱۶ درصد کروم ، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولیبدن ساخته‌ می‌شود. به دلیل وجود مولیبدن استیل 316 مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی در تماس با آب دارد.

جمع بندی

در این مطلب آلیاژ استیل و نحوه ساخت و ترکیبات آن را به شما معرفی کردیم. برای خرید ورق استیل ضد زنگ و میلگرد استیل و اطلاع از قیمت به روز آن‌ها می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. کارشناسان شرکت بازرگانی پولاد می‌توانند به تمام سوالات شما در مورد قیمت انواع استیل و کاربرد آن پاسخ ‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *