اگر شما در صنعت ساختمان‌سازی فعال باشید بدون شک با میلگرد و مفتول آشنا هستید. شناخت این مصالح فولادی و شناخت تفاوت میلگرد و مفتول می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌ها را در ‌جای مناسب و درست استفاده کنید. وقتی مشغول پروژه‌ای ساختمانی هستید در مواردی که هدف از به کار بردن هریک از این مصالح یکسان است، برای انتخاب درست دچار مشکل می‌شوید.

وزن و حجم پروژه‌ی شما تاثیر بسزایی در انتخاب میلگرد یا مفتول دارد. تفاوت میلگرد و مفتول در ساختار، وزن، مراحل نصب، هزینه، کاربرد و … می‌تواند استفاده از یکی را نسبت به دیگری توجیه‌پذیر کند. در این مقاله، ابتدا با میلگرد و مفتول آشنا خواهیم شد و سپس تفاوت میلگرد و مفتول را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای درافت اطلاعات بیشتر مثل قیمت میلگرد و قیمت مفتول با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

میلگرد چیست؟

آشنایی با تعریف میلگرد برای شناخت تفاوت میلگرد و مفتول، ضروری است. میلگرد، به‌صورت شبکه‌ای درون بتن کاشته می‌شود و مقاومت کششی را آن تقویت می‌کند. بتن در برابر فشار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد ولی در برابر کشش، عملکرد ضعیفی دارد. میلگردهای به هم متصل و جوش‌خورده حداکثر کششی را که بتن براثر عواملی مثل تغییر دما می‌تواند تحمل کند، افزایش می‌دهند.

اگر نیروی کششی از مقاومت کششی بتن بیشتر شود، سازه بتنی ترک می‌خورد و می‌شکند. شبکه‌ای بودن میلگرد در درون بتن میزان چسبندگی بتن و میلگرد را بیشتر می‌کند. میلگرد تقویت‌کننده در صورت آج‌دار بودن پیوند بهتری با بتن برقرار می‌کند و امروزه استفاده از قیمت میلگرد آجدار به یک ضرورت، تبدیل شده است. ضریب انبساط حرارتی میلگرد و بتن بسیار به هم نزدیک است. در نتیجه، وقتی بتن دچار انبساط یا انقباض می‌شود، این فشار را به میلگرد انتقال می‌دهد. این امر از تغییر در ساختار و بافت بتن جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: میلگرد استیل ضد زنگ

تفاوت میلگرد و مفتول و شرح ویژگی های مفتول

انواع میلگرد

پیش از بررسی تفاوت میلگرد و مفتول، باید با انواع میلگرد آشنا شوید. در ادامه، انواع مختلف میلگرد را به صورت اجمالی و مختصر بررسی خواهیم کرد.

میلگرد اروپایی

آلیاژ فولاد این میلگرد در ترکیبات خود درصد منگنز بالاتری دارد. بیشتر بودن عنصر منگنز باعث افزایش مقاومت خمشی آن می‌شود. و قابلیت انجام عملیات خم‌کاری روی آن‌ها در مکان پروژه، وجود دارد. این میلگرد در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد بنابراین توصیه می‌شود، از آن در مناطق مرطوب استفاده نکنید.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه یک میلگرد کربنی معمولی است که با پوششی از فلز روی پوشانده شده است. پوشش روی در برابر عوامل خورنده و خوردگی از این آلیاژ محافظت می‌کند.این میلگرد در برابر خوردگی و رطوبت نسبت به میلگردهای معمولی مقاومت بسیار بالاتری دارد. می‌توان گفت این نوع میلگرد تا 40 برابر مقاوم‌تر است. میلگرد گالوانیزه طول عمر بالایی دارد و سال‌ها به تعمیر و نگهداری کار می‌کند.

میلگرد با روکش اپوکسی

این نوع میلگرد با پوشش‌های ضدزنگ یا به طور کلی اپوکسی، پوشانده می‌شود. تا مقاومت بالاتری در برابر خوردگی پیدا کند. این میلگرد به دلیل پوشش ضدزنگ خود برای استفاده در مناطق مرطوب و در معرض نمک و دیگر آلاینده‌ها مناسب است. قیمت میلگرد روکش اپوکسی نسبت به سایر میلگردها، بالاتر است. برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد می‌توانید از جدول قیمت در صفحه‌ی این محصول کمک بگیرید.

میلگرد سیاه

میلگرد سیاه یا میلگرد کربن فولادی رایج‌ترین نوع میلگرد است. میلگرد سیاه نسبت به سایر میلگردها مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. و به همین دلیل بهتر است در در مناطقی که احتمال پوسیدگی و خوردگی بالایی وجود دارد، استفاده نشود.

مفتول چیست؟

پس از آشنایی با میلگرد باید برای درک تفاوت میلگرد و مفتول، با مفتول آشنا شوید. مفتول یکی از مصالح فولادی است و بیشتر از فولاد کم‌کربن و فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود که به صورت شبکه‌ای از سازه بتنی در برابر کشش پشتیبانی می‌کند. محل نصب و قرارگیری شبکه مفتول، بر روی دال بتنی یا روی شبکه میلگرد است.

به شبکه مفتول، مش سیم یا توری سیمی نیز گفته می‌شود. برآمدگی‌هایی در شبکه مفتول به اتصال بهتر آن با بتن، کمک می‌کند. استفاده از شبکه مفتول در ساختمان‌های مسکونی و پروژه‌های کوچک، مفتول به دلیل نصب ساده و طراحی منظم، بیشتر از میلگرد استفاده می‌شود. وظیفه اصلی شبکه مفتول و میلگرد تفاوتی ندارد اما مفتول از نفوذ آب به لایه‌های زیرین خود و حرکت این لایه‌های بتنی نیز جلوگیری می‌کند. این موارد کاربرد شبکه مفتول می‌تواند یکی از موارد تفاوت میلگرد و مفتول باشد.

شبکه مفتول جوش داده شده یا WWM یک محصولی بسیار مستحکم است. و در پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. برتری اصلی این شبکه طراحی استاندارد آن و سادگی در نصب است. این شبکه مفتول بتن را در هنگام ایجاد ترک محکم نگه‌ می‌دارد و از نفوذ آب به داخل آن، جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: قیمت امروز میلگرد

تفاوت میلگرد و مفتول در سازه ها چیست؟

تفاوت میلگرد و مفتول

پس از آشنایی با هرکدام از این مصالح فولادی، وقت آن رسیده است که آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. در این بخش به کمک چند شاخص مختلف شباهت و تفاوت‌های میلگرد و مفتول را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد:

  • تفاوت میلگرد و مفتول در میزان حمایت از سازه بتنی: میلگرد، از شبکه مفتول قوی‌تر است. اما هیچ‌کدام از این دو مصالح فولادی، قادر نیستند به‌طور کامل از به وجود آمدن ترک در بتن، جلوگیری کنند.
  • تفاوت میلگرد و مفتول از نظر محل قرارگیری: مورد دیگر تفاوت میلگرد و مفتول در محل نصب و استقرار آن‌ها است است. میلگرد در کف سازه یا در ستون‌ها با عمق‌های مشخص قرار می‌گیرد. و شبکه مفتول در وسط دال‌های بتنی و با عمقی در حدود پنج سانتی‌متر کاشته می‌شود.
  • میزان انعطاف پذیری: تفاوت میلگرد و مفتول در این بخش این است که توری مش مفتولی نسبت به میلگرد، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. چرا که شبکه توری مفتول در صورت قرار گرفتن در سازه بتنی می‌تواند به شکل آن دربیاید. بازه اندازه هر سلول و ضخامت مفتول در یک شبکه مش مفتولی، نیز گسترده‌تر است و به انعطاف بیشتر آن کمک می‌کند.
  • کاربرد: در مواردی که درصورتی‌که ضخامت یا قطر دال بتنی کمتر از 30 سانتی‌متر باشد، استفاده از توری مفتول توصیه می‌شود. اگر سازه محدودیتس در تحمل وزن داشته باشد استفاده از توری مش مفتول انتخاب بهتری است.
  • هزینه تولید و نصب: توری مفتول نسبت به میلگرد وزن سبک‌تر و فرآیند تولید ساده‌تری دارد پس هزینه‌ی پایین‌تری نیز خواهد داشت. هزینه نصب و حمل‌ونقل نیز موردی از تفاوت میلگرد و مفتول است. نصب توری مفتول و حمل‌ونقل آن، ساده‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد و به نیروی انسانی کمتری احتیاج دارد.
  • مقاومت در برابر خم شدگی: مقاومت در برابر خم شدگی از موارد اصلی تفاوت میلگرد و مفتول است. میلگرد به‌تنهایی و به‌صورت شبکه، نسبت به یک شبکه توری مفتول در برابر نیروهای برشی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و احتمال خم‌شدگی آن پایین‌تر است.
  • استحکام نقطه جوش در شبکه یا مش: احتمال پارگی شبکه مش میلگرد از نقطه جوش در مقایسه با شبکه مفتول، کمتر است.
  • تفاوت میلگرد و مفتول در روش تولید: یکی دیگر از موارد تفاوت میلگرد و مفتول،در روش تولید آن‌ها است.

جمع بندی

در این مطلب با میلگرد و مفتول آشنا شدید و تفاوت میلگرد و مفبول را نیز شناختید. با این وجود، انتخاب هر یک از این مصالح فولادی برای محیط و کاربرد مناسب کاری چالش برانگیز خواهد بود. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با استفاده از شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان بازرگانی پولاد تماس بگیرید. قیمت کلاف، انواع میلگرد مثل میلگرد آج دار و میلگرد ساده و مقتول را نیز می‌توانید با کمک جدول قیمت بروز دریافت کنید.

سوالات متداول

تفاوت میلگرد و مفتول در چیست؟

تفاوت میلگرد و مفتول در ساختار، وزن، مرحله نصب، قیمت، کاربرد و … است.

انواع میلگرد شامل چیست؟

انواع میلگرد شامل میلگرد اروپایی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد با روکش اپوکسی و میلگرد سیاه است.

تفاوت میلگرد و مفتول در چیست؟

تفاوت میلگرد و مفتول در میزان تحمل پذیری سازه، محل نصب، انعطاف پذیری، قیمت، مقاومت آن دربرابر خم شدن، استحکام آن در نقطه جوش و شیوه تولید است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *