بازرگانی پولاد: اخبار بازار آهن در ابتدای هفته، افزایش قیمت روز آهن آلات را نشان می‌دهد. پس از به سرانجام رسیدن مذاکرات بدون ‌نتیجه، نرخ ارز ناگهان رشد کرد و با رشدی صعودی در مدت یک روز به کانال ۳۰ هزار تومان ورود کرد و حتی این قیمت را نیز پشت سر گذاشت. می‌توان گفت که نرخ دلار علت رشد قیمت آهن شده است.

روز شنبه، دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۲۳۰ تومان به فروش رسید. بازار آهن نیز با تاثیر از نرخ ارز، افزایش تقریبی رشد قیمت آهن به خصوص قیمت میلگرد را تجربه کرد.

تحلیل رشد قیمت آهن و مقاطع فولادی

امروز پس از مدتی سکون و ثبات در بازار آهن، قیمت محصولات فولادی به دنبال رشد نرخ دلار روندی صعودی را در پیش گرفت. باید توجه داشت که دامنه این افزایش‌ قیمت در بازار آهن چندان وسیع نبود و تنها بعضی محصولات حداکثر رشد قیمتی را شاهد بودند.

در ادامه می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید: تفاوت استیل 316 و استیل 304

قیمت میلگرد با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی به فروش رسید و بعضی مبادی فروش قیمت چهارم نیز اعلام کردند. اگرچه در این بین تعداد کمی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی را تجربه کردند. اما در مجموع بیشتر شرکت‌ها همچنان با حفظ قیمت‌های گذشته محصولات خود را به فروش رساندند و تغییری اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود و تنها یک کارخانه قیمت خود را ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی افزایش داد. سایر مبادی فروش محصولات خود را بدون تغییر قیمت به مشتریان عرضه کردند.

قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی ۲۰۰ الی ۲۵۰ تومانی افزایش داشت. اما در بخش شاخه‌فروشی ثبات قیمت‌ها را شاهد بودیم و تغییر چندانی ملاحظه نشد. قیمت پروفیل‌ها نیز در مجموع ثابت اعلام شد. اما در این بین یک شرکت‌ افزایش محدود ۲۰۰ تومانی و شرکت دیگری کاهش ۱۵۰ تومانی را اعمال کردند.

رشد قیمت آهن با افزایش قیمت دلار

با اینکه در اولین روز هفته افزایش قیمت‌ها مشاهده شد اما تعداد متقاضیان و مصرف‌کنندگان همچنان روندی کاهشی دارد. همانطور که در روزهای گذشته دیده شد نرخ دلار دیگر در تعیین قیمت‌ها اثربخشی نداشت. و در برخی موارد حتی حرکت معکوس قیمت دلار با قیمت آهن را شاهد بودیم. اما به نظر می‌رسد واکنش منفی طرف‌های مذاکره بر متن پیشنهادی کشور و ‌نتیجه نداشتن مذاکرات برجام، باعث رشد نرخ دلار با روندی سریع‌تر شد. و این جهش ناگهانی قیمت خروج بازار آهن از ثبات قیمتی را در پی داشت.

اگر نرخ دلار روند افزایشی خود را حفظ کند، رشد قیمت مقاطع فولادی نیز تداوم خواهد داشت. در غیر اینصورت با توجه به شرایط کنونی جامعه، کمبود مصرف‌کننده و وضعیت تولید محصولات فولادی، این رشد قیمت ادامه‌دار نخواهد بود. چراکه رشد دلار به تنهایی قادر نیست قیمت مقاطع فولادی را بالا ببرد و عوامل مهم‌تر و اثرگذار دیگری نیز مثل قیمت‌های جهانی و نرخ دلار نیمایی نیز در تداوم رشد قیمت آهن نقش دارند. می‌توان گفت که نرخ دلار علت رشد قیمت آهن است ولی این رشد تداومی نخواهد داشت.

جهش قیمت دلار باعث ایجاد تورم در همه بازارها، کاهش روزافزون متقاضی مصرف، عدم گردش پول در بازار و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در پی خواهد داشت. نرخ تورم به صورت روزانه درحال بالا رفتن است و بحران‌های بیشماری را برای عامه مردم ایجاد کرده است. این روزها شاهد عرضه‌ی همه کالاها با بالاترین قیمت خود هستیم اما تقاضا همچنان در کم‌ترین حالت خود قرار دارد.

افزایش نرخ دلار علت رشد قیمت آهن و تمامی محصولات قابل عرضه در بازار است. و بیشتر مردم دیگر توانایی خرید ندارند و حتی قدرت تأمین کردن نیازهای اولیه خود را نیز از دست داده‌اند. در نتیجه جهش قیمتی دلار جز بیشتر کردن تورم فعلی نتیجه‌ای ندارد.

برنامه قطعی گاز صنایع

چیزی به شروع فصل زمستان باقی نمانده است. و اختلاف‌نظرها و اعتراضات درباره جدال بازار آهن با قطعی گاز به قوت خود باقی است و به چالش این روزهای فولادسازان تبدیل شده است.

یعقوب رادان‌فر، مدیر کارخانه فولاد پرندک، با بیان مشکلات ناشی از قطعی گاز، اظهار داشت: گاز، سوخت اصلی صنایع فولادی است. قطع شدن گاز کارخانه‌ها را از اهداف سالیانه خود برای تولید بازمی‌دارد. و کاهش محصولات فولادی و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

با اینکه گاز این صنایع مانند گذشته سهمیه‌بندی می‌شود. و به طور کامل قطع نخواهد شد. و اما رادان‌فر بیان می‌کند که همین سهمیه‌بندی نیز کاهش تولیدات را در پی دارد.

هدف تولید در سال جاری ۳۳ میلیون تن بود ولی این تولیدات به حدود ۲۵ میلیون تن کاهش یافته است. مشکلات مختلفی تولیدکنندگان همچون قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، آن‌ها را از تحقق این هدف بازداشت.

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آسیب‌های احتمالی قطعی گاز را برشمرد. و در ادامه افزود: چالش کمبود گاز هر سال در ایام سرد سال ما را درگیر می‌کند. و طبق تجربه عمده آسیب‌ها هم به صنایع فولادی وارد می‌شود.

خلیفه سلطانی اظهار کرد: بازارهای داخلی، بازار هدف صنایع فولادی است. که قطعی گاز بحران‌های متعددی را برای آن به وجود می‌آورد. برای مثال تولیدات پتروشیمی‌ها صادراتی است. و قطعی گاز تنها سهم صادرات آن‌ها را کم خواهد کرد. اگر این صنایع در قطعی گاز سهیم باشند صنایع فولادی آسیب کمتری خواهند دید.

رشد قیمت آهن و قطع شدن گاز صنایع

سخن آخر

قطعی‌های برق با توجه به جدولی که وزارت صمت و نیرو برای سهمیه انرژی برق تنظیم کرده‌اند، انجام می‌شود. بهتر است برای قطعی گاز نیز جدولی تهیه شود. تا صنایع با استفاده از آن برای تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کنند.

علت رشد قیمت آهن چیست؟

افزایش قیمت دلار علت رشد قیمت آهن است.

قیمت میلگرد چه تغییری کرده است؟

قیمت میلگرد با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی به فروش رسیده است و بعضی مبادی فروش قیمت چهارم نیز اعلام کردند. اگرچه در این میان تعداد کمی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی را تجربه کردند. ولی در مجموع بیشتر شرکت‌ها همچنان با حفظ قیمت‌های قبلی محصولات خود را به فروش رساندند و تغییری اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی چه تغییری کرده است؟

قیمت نبشی و ناودانی نیز در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود و تنها یک کارخانه قیمت خود را ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی افزایش داد. سایر مبادی فروش محصولات خود را بدون تغییر قیمت به مشتریان عرضه کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *